

Ensest
226
Sonuçta kendisine yakınlaşmaya çalışanların yarattığı tedirginliğe bağlı
olarak ya baştan çıkarıcı, cinsellik yüklü davranışlarda bulunurlar ya da
kendilerine zarar vermeye yönelik davranışlar içerisine girerler.
36
Öte yandan bu kişiler toplumda ayakta durma ve bir kimlik edin-
me adına, sapkın davranışlar gösterebilirler, hatta bazen suça itilme ya
da suç örgütlerinin hedefi haline gelme durumu ile de karşılaşabilirler.
Yaşamdan beklentisi azalan bu kişilerin sapma davranışlar gösterme
ve suç işlemeye itilme eğilimleri yüksek olduğundan söz edilir. Böyle-
ce toplumdaki en kötü çalışma koşullarında ve statüsel saygınlığı ol-
mayan ya da düşük olan mesleklerde çalışmayı kabul ederler.
37
“Ensestçi” aile olarak nitelendirebileceğimiz ailelerde yaşayan bi-
reylerin öğrendiği ana tema «insanları ihtiyacın için kullanabilirsin, bu
ihtiyaçlar yasak olsa bile” şeklinde biçimlendirilebilir.
38
Ensest taraflarında karakter bozukluklarının gelişmesinin sebebi;
sosyal tabuların ve yasaklamaların en güçlüsü olan ensest ilişki sonucu,
tüm değer yargılarının önemini yitirmesi ve anlamını kaybetmesidir.
Ensest ilişkiye giren özneler (tüm kültürlerde ve normlarda) suç-
luluk duygusuna kapılmakta ve işledikleri bu “cürmün” ağır acısıyla
kıvranmaktadırlar.
39
Ensest ilişki yaşayanlar artık toplumda “öteki”dir.
VI. SOSYOLOJİK AÇIDAN ENSEST
A. Doğa- İnsan- Kültür İlişkileri
İnsan doğası denildiği zaman genellikle, tarihteki tüm değişik ko-
num ve görünümlerine karşın insanın temelde aynı kalan özellikleri
dile getirilmek istenir. Ancak, insanın biyolojik doğasıyla toplumsal
doğası arasındaki farklılığın gözden kaçırılmaması gerekmektedir.
İnsan doğası denildiğinde, insan; yemek, içmek, cinsel yaşamını sür-
dürmek… türünden fizyolojik gereksinimleri ile ele alınmakta, ancak
toplumsal yaşamın; bu biyolojik doğayı yönlendirebileceği ve değişti-
rebileceği gerçeği hiç hesaba katılmamaktadır. Toplumsal insan, özel-
36
POLAT, “
Aile İçi Cinsel İstismar: Ensest”
,
www.kriminoloji.com.
37
GÖRGÜN/ ERBAYDAR, s. 3.
38
POLAT, “
Aile İçi Cinsel İstismar: Ensest”
,
www.kriminoloji.com.
39
SARI, s. 17- 18.