

Ensest
230
tan itibaren ve içgüdüsel olarak var olan bir davranış olduğunu gös-
termektedir. Çocuk ilk yönelim olarak; eğer erkek çocuksa annesine,
kız çocuksa babasına eğilim göstermektedir. Bu psikolojik yorum ne
kadar doğrudur bilinmez fakat gerçek olan bir şey var ki yakın akraba
arasındaki ensestin toplumu ahlâki açıdan çöküntüye uğrattığıdır.
48
Kültürden bağımsız bir güdü olarak cinsellik, önce doğanın bağ-
rında başlamakta, ayrıca karşı cinsin varlığını zorunlu kılan konu-
muyla da bir “toplumsallaşmaya elverişlilik” içermektedir. Doğal
cinsel güdüler kapsamındaki bireyin kendinden başkasına zorunlu
eğilimi belki de kültürün bu kaynaktan yola çıkılarak yaratılmasının
nedenidir.
49
Biyolojik evrim aracılığıyla bugünkü düzeyine ulaşmış insanın,
oluşumunun ilk aşamalarında ensest yasağı kuralına uygun davran-
mış olduğu düşünülemez; dönemin koşulları zaten bu tür bir düşün-
cenin doğmasını bile olanaksız kılmaktadır. Ancak, gelişiminin belirli
bir aşamasında ya da koşulların elverdiği anda insanlık, cinsel ilişki-
lerini sınırlandırmakta ve
ensest yasağı kuralını koyarak kültürel yaşama
geçmektedir.
Bu yasakla birlikte, doğanın insan üzerindeki salt egemen-
liği sona ermekte, nerede başlayıp nerede biteceği bilinmeyen
doğal
cinsel güdüler aşılmakta
ve belki de evrim süreci doğrultusunda doğa
kendisini aşmaktadır.
50
Strauss
’a göre ensest yasağı, ne yalnızca doğal ne de yalnızca kül-
türel kökenlidir; bu yasak, biraz doğadan biraz da kültürden alınmış
öğelerin karışımı da değildir. Ensest yasağı, doğadan kültüre yönelen
ilerlemenin aracıdır, hatta bu ilerlemenin “ta kendisi”dir. Çünkü bu
yasak, kültürün genel koşulunu oluşturmaktadır. Öte yandan, ensest
yasağı ayrıca “kültür”dür.
Çünkü bu yasak kendisi dışında gerçekleşen olaylar düzleminde
kuralını koyup dayatmaktadır.
51
Ensest yasağı insanın ne salt biyolojik varlığına ne de salt sosyal
varlığına bağlıdır. İnsanın doğal ve sosyal varlığının birleştiği anın
48
SÜMER, s. 109.
49
CAN, s. 31-33.
50
CAN, s. 32.
51
CAN, s. 34.