Background Image
Previous Page  231 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 231 / 473 Next Page
Page Background

Ensest

230

tan itibaren ve içgüdüsel olarak var olan bir davranış olduğunu gös-

termektedir. Çocuk ilk yönelim olarak; eğer erkek çocuksa annesine,

kız çocuksa babasına eğilim göstermektedir. Bu psikolojik yorum ne

kadar doğrudur bilinmez fakat gerçek olan bir şey var ki yakın akraba

arasındaki ensestin toplumu ahlâki açıdan çöküntüye uğrattığıdır.

48

Kültürden bağımsız bir güdü olarak cinsellik, önce doğanın bağ-

rında başlamakta, ayrıca karşı cinsin varlığını zorunlu kılan konu-

muyla da bir “toplumsallaşmaya elverişlilik” içermektedir. Doğal

cinsel güdüler kapsamındaki bireyin kendinden başkasına zorunlu

eğilimi belki de kültürün bu kaynaktan yola çıkılarak yaratılmasının

nedenidir.

49

Biyolojik evrim aracılığıyla bugünkü düzeyine ulaşmış insanın,

oluşumunun ilk aşamalarında ensest yasağı kuralına uygun davran-

mış olduğu düşünülemez; dönemin koşulları zaten bu tür bir düşün-

cenin doğmasını bile olanaksız kılmaktadır. Ancak, gelişiminin belirli

bir aşamasında ya da koşulların elverdiği anda insanlık, cinsel ilişki-

lerini sınırlandırmakta ve

ensest yasağı kuralını koyarak kültürel yaşama

geçmektedir.

Bu yasakla birlikte, doğanın insan üzerindeki salt egemen-

liği sona ermekte, nerede başlayıp nerede biteceği bilinmeyen

doğal

cinsel güdüler aşılmakta

ve belki de evrim süreci doğrultusunda doğa

kendisini aşmaktadır.

50

Strauss

’a göre ensest yasağı, ne yalnızca doğal ne de yalnızca kül-

türel kökenlidir; bu yasak, biraz doğadan biraz da kültürden alınmış

öğelerin karışımı da değildir. Ensest yasağı, doğadan kültüre yönelen

ilerlemenin aracıdır, hatta bu ilerlemenin “ta kendisi”dir. Çünkü bu

yasak, kültürün genel koşulunu oluşturmaktadır. Öte yandan, ensest

yasağı ayrıca “kültür”dür.

Çünkü bu yasak kendisi dışında gerçekleşen olaylar düzleminde

kuralını koyup dayatmaktadır.

51

Ensest yasağı insanın ne salt biyolojik varlığına ne de salt sosyal

varlığına bağlıdır. İnsanın doğal ve sosyal varlığının birleştiği anın

48

SÜMER, s. 109.

49

CAN, s. 31-33.

50

CAN, s. 32.

51

CAN, s. 34.