

Ensest
256
Tarihsel açıdan tanıma yasağının seyrine bakıldığında, Ortaçağ
Kilise Hukukunda, genel olarak evlilik dışı çocuklar
“günah ürünü”
olarak kabul edilip, ana babaları ile aralarında soybağı kurulması ya-
sak kabul edilmiştir. Ancak evlilik içi ve evlilik dışı doğmuş çocuğun
hukuken eşit olduğuna dayanarak, böyle bir ilişkiden doğmakta çocu-
ğun payı olmadığı ve buna rağmen ilişkinin faturasının çocuğa çıkarıl-
masının adalet düşüncesine aykırı olduğu ve çağdaş düşünceye uyma-
dığı ileri sürülmüştür. 21. yüzyılın başlarında hümanist düşüncenin
zorlamasıyla evlilik dışı çocuğun evlilikten bağımsız bir değer olarak
korunması fikri giderek güçlenmiştir.
110
Eski Medeni Kanun’da evlilik dışı çocuk hem nesep bağı hem de
malvarlığı hakları açısından evlilik içi çocukla eşit olmayan bir ko-
numdaydı. Evlenmesi yasak kişilerden dünyaya gelen çocuğun tanı-
ma yoluyla, babası ile arasında soybağı kurulması 743 sayılı önceki
Medeni Kanun’da evlenme yasağı, soybağının düzgün olup olmadı-
ğına bakılmaksızın, kan hısmı olan üstsoy-altsoy, tam kan ve yarım
kan kardeşler, amca, dayı, hala, teyze ile yeğenler arasındadır. Aynı
zamanda karı kocanın usul ve füruu ile karının usul ve füruu arasın-
da ve evlat edinilen ile evlat edinen arasında evlenmeyi yasaklamıştır.
Evlenme yasağı bu kadar geniş sayılsa da doktrindeki baskın görüşe
göre; tanıma yasağı sadece evlenmeleri kesin biçimde yasak olan kan
hısımlarının ilişkisinden olan çocukları kapsamaktaydı.
SEROZAN bu yasağın
“aslında ataerkil eksenli bir cinsel tabu ve miras
uğruna belirli cinsel ilişkilerden doğma çocukları dışlayıp aşağılayan bir ya-
sak olduğunu, ana babanın davranışının cezasını hiçbir katkısı bulunmayan
çocuğa çektirmekle bu yasak kuralı anayasal kişilik hakkına ve eşitlik ilkesine
de ters düşmekte”
olduğunu
ifade etmek suretiyle tanıma yasağını eleş-
tirmiştir.
111
Bu yasak 4721 sayılı Yeni Medeni Kanun’la, kaynak İsviçre Me-
deni Kanunu’nun 260. maddesine uygun olarak kaldırılmıştır. Madde
gerekçesinde, bu yasağın çocuğun menfaatine uygun olmaması sebe-
biyle kaldırıldığı ifade edilmektedir. Tanıma yasağının kaldırılması
ensest ilişkiye ve bu ilişkiden doğan çocuğun kabul edilmesine yönelik
bir anlayış olduğunu ortaya koymamaktadır.
110
SAYITA, s. 174-175.
111
SAYITA, s. 178.