Background Image
Previous Page  263 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 263 / 473 Next Page
Page Background

Adalet Mülkün Temeli Midir?

262

Mülk, kelimesi ise devlet anlamında kullanılmaktadır. Devlet, un-

surları genel kabul görmüş bir terimdir. Devlet kısaca, sınırları belli bir

toprak parçası üzerinde egemen insan topluluğudur. Devlet, kendisini

meydana getiren kişilerden ayrı ve üstün bir iktidara sahiptir. Bu ik-

tidarın, güç kullanma yetkisine ve tekeline sahip olduğu düşünülecek

olursa, temel hak ve özgürlüklere müdahale edebilecek böyle bir üst

yapının sınırlarının mutlaka net olarak belirlenmiş olması gerekir. Bu-

nun aksi ise özellikle kişi hak ve hürriyetleri için ciddi tehlikeler ya-

ratabilir. Bu sebeple devlete, net olmayan nitelikler yüklemek, hak ve

özgürlükler açısından sakıncalı olabilir.

ADALET NEDİR?

Adalet kavramı, tarih boyunca üzerinde tartışmalar yapılmış,

tanımlanmaya çalışılmış bir kavramdır, fakat bu kavramın kesin bir

tanımı ilk çağlardan günümüze kadar henüz yapılamamıştır. Böyle

olmakla birlikte bu kavramın hukukla ilgili ve hatta hukukun da üze-

rinde yer aldığını savunanlar vardır.

1

Tarihsel süreç içerisinde pek çok

bilindik filozof bu kavramı kullanmış ve tanımlamaya çalışmıştır.

2

1

Aşağıda, tanım denemelerini verirken söz edeceğiz.

2

Sokrates, genel olarak adaleti bireysel bir erdem olarak ele almaktadır. Doğruluk,

iyilik, ahlak ve adaletin yasalara uymakla sağlanabileceğini; ayrıca bilgi ve

düşüncenin hem ahlakın, hem de adaletin temeli olduğunu söyleyen Sokrates,

adaleti, iyi olanı kötü olandan ayırma bilgisi olarak tanımlar.

Yıldız Karagöz, “Liberal Öğretide Adalet, Hak ve Özgürlük”,C.Ü. Sosyal Bilimler

Dergisi, Cilt:26, 2002, s. 269

Sokrat’a göre adalet, iyi olanı kötüden ayırma bilgisidir. Bu bilgi ise, hukuk

duygusunda belirginleşmektedir. Hukukun geçerliliği, adalet duygusunda aranır.

Anıl Çeçen, “Hukukta Norm ve Adalet”,

Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi

Dergisi,

Cilt:32, Sayı:1-4, 1975, s. 103

Platon’a göre adalet, insanlar için olduğu gibi, devlet yaşamının da en yüksek

erdemidir. Platon’a göre devlet, bütün topluma birden mutluluk sağlaması için

kurulmuştur. Platon, devlet düzeni içindeki adaleti, insanların kendi yeteneklerine

ve yetiştirilmelerine uygun davranması, toplumsal sınıflar arasındaki ayrımların

gereklerine uyması, kendilerine verilen görevleri yerine getirmesi, bunların

da ötesinde en önemlisi yönetici sınıfın işlerine karışmaması ve yönetici sınıfı

eleştirmemesişeklinde ortaya koyar. Yönetici sınıf, toplumu kendiliğinden

adalete uygun olarak yönettiği için, bunların işlerine karışmak en büyük suçtur.

Yani, Platon’a göre herkesin kendi işiyle uğraşması adalet, farklı sınıflara eş,it

davranmaya çalışmak ise adaletsizliktir.

Karagöz,

a.g.e.,

s. 269-270

Aristotales’e göre, yasalara uymamak, onu kendi çıkarlarına göre kullanmak

ve dolayısıyla bu şekilde bir eşitsizlik yaratmak adaletsizlik, yasalara uygun

davranmak ve eşitliği bozmamak ise adalettir.

Arslan Topakkaya, “Aristotales’te Adalet Kavramı”,

Uluslararası Sosyal Araştırma-

lar Dergisi,

Volume: 2/6, Winter, 2009, s. 629