Background Image
Previous Page  204 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 204 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Mehmet YAYLA

203

hazırlayanların, silahlı kuvvet kullanma konusunda akıllarında olan

husus, hiç şüphesiz konvansiyonel nitelikte silahlarla askeri kuvvet

kullanılmasıdır. Ancak, bilgi çağında artık konvansiyonel askeri kuv-

vet kullanma kavramı pek fazla anlam ifade etmemeye başlamıştır.

Nitekim konvansiyonel silahlarla gerçekleştirilmeyen Estonya ve Gür-

cistan saldırılarının geride bıraktığı zarar dikkate değerdir.

Uluslararası toplumun ve devletlerin siber saldırılara karşı meşru

müdafaa hakkının uygulanabilirliğini tartışması ve ABD gibi bazı dev-

letlerin şartları gerçekleştiği takdirde siber saldırılara karşı geleneksel

uluslararası hukuktan kaynaklanan meşru müdafaa hakkını kullana-

cağını açıklaması tartışmaları da beraberinde getirmektedir. Bir silahlı

saldırının, konvansiyonel askeri kuvvet kullanılmasıyla gerçekleşti-

rilmek zorunda olmadığının kabul edilmesi, potansiyel riskler ortaya

çıkarmaktadır. Siber saldırıların, silahlı saldırı olarak kabul edilmesi-

nin BM Antlaşması’nın 51. maddesinin uygulama alanını genişleterek

uluslararası ortamı yeni karışıklıklara sürükleyeceği düşünülmektedir.

B. KUVVET KULLANMA YASAĞINA İLİŞKİN GENEL

PRENSİPLER VE SİBER SALDIRILARIN HUKUKİ DURUMU

Günümüzde uluslararası hukukta kuvvet kullanmayı düzenleyen

en temel kural BM Antlaşması’dır.

10

BM Antlaşması, uluslararası gö-

rüşmeler çerçevesinde BM konferanslarıyla hazırlanmıştır. Diğer ulus-

lararası sözleşmelerde olduğu gibi BM Antlaşması, imza koyan bütün

taraf devletleri bağlayıcı niteliğe haizdir. Antlaşma, uluslararası ilişki-

lerde kuvvet kullanılmasını ve kuvvet kullanma tehdidinde bulunul-

masını açıkça yasaklamaktadır. Bu hüküm, Antlaşma’nın 2(4). mad-

desinde: “Teşkilatın üyeleri, milletlerarası münasebetlerinde gerek bir

başka devletin toprak bütünlüğüne veya siyasi bağımsızlığına karşı,

gerekse Birleşmiş Milletlerin amaçları ile telif edilemeyecek herhangi

bir surette, tehdide veya kuvvet kullan

ılmasına başvurmaktan kaçınırlar

şeklinde ifade edilmektedir. Bu, geleneksel uluslararası hukuk kuralı

olan, başka devletlerin iç işlerine karışılmasının yasaklandığı “müda-

hale yasağı” (non-intervention) kuralı ile tamamlanmaktadır.

11

10

Sertaç H. Başeren,

Uluslararası Hukukta Devletlerin Münferiden Kuvvet Kullanmas

ı-

nın Sırları, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 2003, s.46.

11

Manila Declaration on the Peaceful Settlement of International Disputes

, G.A. Res.