

TBB Dergisi 2013 (107)
Mehmet YAYLA
205
2(4). maddesi gereğince uluslararası ilişkilerinde kuvvet kullanmak-
tan ya da kuvvet kullanma tehdidinden kaçınacaklardır. Bu koşullar-
da kuvvet kullanmak, hukuka aykırı bir fiil haline gelmektedir. İkinci
olarak, bu yasağı ihlal eden devletlere karşı, münhasıran kuvvet kul-
lanma yetkisiyle donatılmış merkezi bir otorite yaratılmıştır. Bu husus,
Antlaşmanın VII. bölümünde, Güvenlik Konseyi’ne hukuka aykırı
kuvvet kullanmaya karşı kuvvet kullanma yetkisi veren Antlaşma’nın
42. maddesinde ve takip eden maddelerde düzenlenmiştir.
15
Böylece,
bir yandan devletler kuvvet kullanma yetkisini terk etmişler ve birey-
sel kuvvet kullanma hukuka aykırı bir fiil haline gelmiş, diğer yandan
hukuka aykırı bir fiile karşı kuvvet kullanacak kolektif bir yetki oluş-
turularak BM’ye verilmiştir.
“Kuvvet kullanma” ve “tehdit” kriterlerini BM Antlaşması belir-
lemiş değildir. Antlaşma’da “savaş” terimi kullanılmaktan kaçınılmış,
“savaş” terimi yerine kullanılan “tehdit” ya da “kuvvet kullanma”
kavramlarının tanımı ise yapılmamıştır. Bu durum kuvvet kullanma
yasağının yalnızca silahlı kuvvet kullanılmasıyla sınırlı kalıp kalma-
dığı yani, kimi zorlayıcı ekonomik ve diplomatik tedbirlerin de bu
yasağın kapsamına girip girmediği konusunda tartışmaları gündeme
getirmiştir. Zayıf devletler ve bazı bilim adamları BM Antlaşması’nın
2(4). maddesinin politik ve ekonomik zorlamaları da kapsaması gerek-
tiği yönünde yorum yapmaktadırlar. Ancak yaygın kabul edilen görü-
şe göre, gerek BM Antlaşması’nın “Giriş” kısmında gerekse 41. ve 46.
maddelerde “silahlı kuvvet” kavramının kullanılmış olması ve yine
1970 tarihli Dostça İlişkiler Bildirisi’nde sadece silahlı kuvvet kulla-
nılması üzerinde durulması, bu tür siyasi ve ekonomik baskıların 2(4).
madde kapsamında olmadığını teyit etmektedir.
16
Günümüzde teknolojisi ilerlememiş, bilgisayar ve internet olanak-
larını daha çok kullanan güçlü devletlerin siber saldırılara daha açık
15
Başeren, s.48.
16
Daniel B. Silver, “Computer Network Attack as a Use of Force Under Article 2(4)
of the United Nations Charter”,
Computer Network Attack and International Law
,
1999, s.80-82; Andrew B. Foltz, “Stuxnet, Schmitt Analysis, and the Cyber “Use of
Force” Debate”,
Joint Force Quarterly
, I.67, 4th Quarter, 2012, s.41 vd,
http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/jfq/foltz_stuxnet_ schmitt_oct2012.pdf, erişim tarihi
18.1.2013; Matthew C. Waxman, “Cyber Attacks as “Force” Under UN Charter
Article 2(4)”,
International Law and the Changing Character of War
, V.87, 2011, s.44
vd; Dinstein, s.84.