Background Image
Previous Page  210 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 210 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Mehmet YAYLA

209

te Güvenlik Konseyi’nin, çatışmaların durdurulması, ateşkes, silahlı

kuvvetlerin geri çekilmesi, antlaşmaya varılması ve askeri malzemeye

ambargo konulması gibi geçici önlemler aldığı görülmektedir.

22

Ant-

laşma, 41 ve 42. maddeleriyle silahlı kuvvetler kullanılmasını gerek-

tiren ve gerektirmeyen müeyyideler olmak üzere iki çeşit zorlayıcı

önlem öngörmektedir. 41. madde diplomatik, ekonomik, siyasi ilişki-

lerin ve hava, deniz, demiryolu ulaşımının, posta, radyo, televizyon

iletişiminin kesilmesi gibi silahlı kuvvet kullanımını gerektirmeyen

önlemleri kapsamaktadır. 42. madde ise, gerektiğinde hava, deniz ve

kara kuvvetleri aracılığıyla kuvvet kullanılmasını öngören zorlayıcı

önlemleri kapsamaktadır.

23

Sonuç olarak bir siber savaş veya siber saldırı durumunda Güven-

lik Konseyi’nin kuvvet kullanma kararı alması politik olarak zor ve

ağır yürüyen bir süreç olmasına karşın, konu değerlendirilip bir so-

nuca varıldığında devletlerin de bu karara uyması ve bu kapsamda

yapılacak siber saldırılara karşı harekat hukuka uygun olacaktır.

B. MEŞRU MÜDAFAA HAKKI

Kuvvet kullanma yasağının diğer istisnası ise “meşru

müdafaa”dır.

24

Devletlerin kendi güvenliklerini koruma hakları, her

zaman uluslararası hukukun en temel ilkelerinden birisidir

25

ve “meş-

22

Seha L. Meray,

Devletler Hukukuna Giriş

(İkinci Cilt)

, Yeniden Gözden Geçirilmiş

Dördüncü Bası, Ankara, 1975, s.444.

23

Meray, s.444.

24

Kolektif meşru müdafaa hakkı, BM Antlaşması’nın 51. maddesinin meşru

müdafaa hakkını geliştirdiği yönlerden birisidir. Kolektif meşru müdafaa hakkı-

nın kullanılmasında da bireysel meşru müdafaa hakkının kullanılmasında ara-

nan, doğrudan ya da dolaylı bir silahlı saldırının gerçekleşmiş olması, alınan meş-

ru müdafaa tedbirlerinin BMGüvenlik Konseyi’ne bildirilmesi, Güvenlik Konseyi

harekete geçinceye kadar başvurulan geçici nitelikte istisnai bir hak olması ve örfi

hukuktan kaynaklanan gereklilik, aciliyet ve orantılılık kriterlerine uygun olarak

gerçekleştirilmesi koşullarının hepsi aranmaktadır. Bireysel meşru müdafaa hak-

kından farklı olarak kolektif meşru müdafaa hakkının kullanılması için, saldırıya

uğrayan devletin bunu ilan edip açıkça yardım istemesi gerekmektedir. Stanimir

A. Alexandrov,

Self Defence Against the Use of Force in International Law

, Kluwer

Law International, La Haye, s.95; Funda Keskin,

Uluslararası Hukukta Kuvvet Kul-

lanma: Savaş, Karışma ve Birleşmiş Milletler

, Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları

Tezler Dizisi:4, Ankara, 1998, s.56-59; Saldırıya uğrayan devletin bunu ilan edip

açıkça yardım istemesi dışında diğer konulara meşru müdafaa hakkı anlatılırken

değinileceğinden ayrıca siber saldırılar bakımından kolektif meşru müdafaa hak-

kı incelenmeyecektir.

25

Richard J

.

Erickson,

Legitimate Use of Force Against State-Sponsored Terrorism,

Air