Background Image
Previous Page  422 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 422 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Hüseyin BİLGİN

421

ayında Anayasa Mahkemesi bu düzenlemenin Anayasa’ya aykırı ol-

madığına karar verdi. Cumhurbaşkanı, verdiği kararlarla ilgili ola-

rak herhangi bir gerekçe sunmuyor ve açıklama getirmiyor. Anayasa

Mahkemesi bu kararlar da gerekçeli olmak zorunda dedi. Yeni Anaya-

sa hükmüne göre Cumhurbaşkanı Ulusal Mahkeme Kurulunca kendi-

sine gönderilen ismin bir kez daha görüşülmesi için Ulusal Mahkeme

Kuruluna iade edebiliyor.

İdarelerin avukat bulundurma zorunluluğu yoktur. İdarelerin böy-

le organların kendi avukatları var ama başka avukatlara da işlerini yap-

tırabiliyorlar. Dışarıdan da yardım alabiliyorlar. Birinci derece mahke-

meler karşısında tarafların avukatları olmak zorunda değildir. Ancak

ikinci derecede Yüksek İdare Mahkemesinde avukat bulundurmak zo-

runludur. Birinci derecede eğer organ kaybetti ise o zaman yargılama

giderleri kendi üzerinde organın üzerinde bırakılır. Organ (idare) kaza-

nırsa o zaman kaybeden taraftan herhangi bir para alınmıyor.

Polonyada İdare Mahkemelerine gelen davalar infaza konu olan

kararlarla ilgili şikayetlerdir. Mahkeme bu infazı durdurabilir. Ancak,

bir tarafın bu konuda başvuru yapması ve buna ilişkin gerekçesini or-

taya koyması gerekir. Yargı kararını uygulamayan organa karşı adli

para cezası uygulanabilir. Kararın uygulanmaması gibi bir sorun bu-

lunmamaktadır.

İdare mahkemelerindeki her dairenin ayrı ayrı başkanları vardır.

Bu daireler tamamen bağımsızdır. Finansal güvencesi vardır. Kendi

bütçeleri vardır. Finansal bağımsızlık, bütçesi idare mahkemesince

hazırlanıyor, Finans Bakanına gönderiyor. Ne hükümet ne de bakan

bu bütçede herhangi bir değişiklik yapamıyor. Ancak parlemento da

değişiklik olabiliyor. Ayrıca Adalet Bakanlığı ilgili herhangi bir ilişkisi

yoktur.

Esas olarak hakimler her konuda uzmanlaşmıştır. Zira daha kü-

çük il idare mahkemelerinde 2 daire olanlar da vardır. Bunlar vergi

dairesi ve diğer idari dava daireleridir. Mümkün olduğunca hakimleri

farklı dairelere atamamaya çalışılıyor. İdare mahkemesi hakimi en üst

uzmandır. En üst bilirkişidir. Ancak gerektiğinde bilirkişi incelemesi

yaptırabilir. Özel organlara ya da devlet organlarına bilirkişi incele-

mesi yapılabilir.