

TBB Dergisi 2013 (107)
Hüseyin BİLGİN
417
olabilmekte ve kararlar 250 sayfayı bulabilmektedir. Her ay hakimler
broşür hazırlarlar ve bildiğimiz üzere mahkeme başkanları hala ha-
kimlerin daha fazla çalışacağına inanmaktadır ama hakimler neredey-
se iş yoğunluğundan ölecekler.
Polonya hukuk sisteminde hem idari organlardaki karar aşama-
sında hem de idare mahkemesinde yürütülen muhakemelerde savcı
bu süreçlere iştirak edebilir ancak, bu mecburi değildir. Yüksek İdare
Mahkemesi daha geniş heyet olarak hukuki hükümleri açıklama geti-
ren kararlar alıyorsa (7 kişi ) 1 daire olarak ve bütün dairelerde olan
bu duruma savcının katılması zorunludur. Ancak Danıştay savcılığına
benzer bir müessese Polonya idari yargısında bulunmamaktadır.
Polonyada UYAP benzeri bir sistemin bulunup bulunmadığı ko-
nusunda sorulan bir soruya, “
Türkiye elektronik ortamda yargılama faa-
liyetiyle ilgili mükemmel dereceye ulaşmıştır. Gerçekten bunun için sizi teb-
rik etmek istiyorum. Çok büyük bir olay gerçekleştirmişsiniz. Bu çok yönlü
sorunun değişik etaplarındandır. Polonyada ilk olarak ücretsiz olarak inter-
net sayfasında bütün kararlara ulaşımı sağladık. Bu sisteme her yıl yaklaşık
110.000 karar giriliyor. Bu kararların elektronik sisteme girebilmesi içinde
kişisel bilgilerdende temizlenmesi gerekiyor. Bu da ekstra zaman ve emek çaba
gerektirir. Bu iş içinde övünüyoruz. Çünkü Polonyada Yüksek İdare Mah-
kemesi dışında sadece Anayasa Mahkemesi bütün kararlarına internetten
ulaşılıyor. Ama örneğin Yüksek Mahkeme kararlarının yılda %4’ünü yayım-
layabilmektedir. Bunun iyi tarafı burada vatandaş için çalıştığımız için va-
tandaş da bizim çalışmamızın sonucunu görüyor. Aynı zaman zayıf yönlerini
de göstermiş oluyoruz. Verilen kararların birbirine uygun olmamasıyla ilgili
zayıf noktamızı göstermiş oluyoruz. Ikinci olarak İdare Mahkemeleri iç elekt-
ronik sistemiyle mahkeme dosyasına ulaşımını hallettik. 3 ve en zor etapta ise
mahkeme ile muhakemenin tarafları arası irtibatta problem var. Hakimler için
e-imza sorun değildir. Ancak, bizim korktuğumuz husus e-imzaya vatandaşı
nasıl zorlayabiliriz. Sorun buradadır. Geçiş mekanizması nasıl kurulacaktır.
Çünkü yasalara göre kimse vatandaşları e-imza kullanmaya zorlayamaz. Biz
bir sonraki etapta şunu düşünüyoruz. Bu mahkeme ile vatandaş irtibatı elekt-
ronik hale dönüştürme çabası içindeyiz uzunca bir geçiş dönemi olacaktır.
”
şeklinde yanıt verilmiştir.