

Polonya Yargı Sistemi Üzerine İzlenimler
426
4-Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı işlemler yargı denetimi
dışında tutulmuştur.
5-Mahkemelerin ve hakimlerin her türlü etkiden uzak ve bağım-
sız oldukları inancı yanı sıra hakim olarak görev yapıyor olmanın bir
takım sosyal yaşam kısıntılarına neden olabileceği kanaati mevcuttur.
6-Adli Yargıda bulunan istinaf sisteminin bizde de yürürlüğe gir-
mesi halinde benzer bir yön olarak ele alınabilecek bir haldir. Her ka-
rar (dava) Yüksek Mahkeme önüne gelmemektedir. Bizde de İstinaf
Mahkemeleri faaliyete geçtiğinde benzer bir uygulama olacaktır. On-
larda temyiz mahkemesi sayısı 11 iken bizde İstinaf Mahkemesi sayısı
15 olacaktır. Onların bölge mahkemeleri diye belirttiği mahkemeler ise
aslında bizim ağır ceza mahkemeleri gibidir.
7-Hakimlerin özlük hakları, mesleğe alınmaları hakkında çoğun-
luğu yargı mensuplarınca seçilen bir üst kurul (Ulusal Mahkeme Ku-
rulu, Ulusal Savcılık Kurulu, Hakim ve Savcılar Yüksek Kurulu gibi)
yapılanmaları vardır.
8-Yüksek İdare Mahkemesi ve Yüksek Mahkemede temyiz üzeri-
ne incelenen kağıtlar hakkında not fişi düzenlenmemektedir.
9-Teftiş sisteminin olması ve teftişlerin hakim müfettişler tarafın-
dan yapılmaktadır.
10-Hakim ve Savcıların özel izne tabi olarak soruşturulmaları ve
basit kabahat türü suçlar nedeniyle yargılanamamalarıdır.
11-Hakim ve Savcı maaşları bizdekiyle aynı seviyelerdedir. Hatta
bizdeki satın alma gücü ile Polonya kıyaslandığında bizdeki hakim ve
savcıların maaşları daha iyidir. Bu arada Polonyada da maaşlarda gö-
reve ve kıdeme göre artış olmaktadır.
Polonya Hukuk Sistemenin Farklı Yönleri
1- Anayasa Mahkemesinin görüştüğü konuların çeşitliliği bakı-
mından yönetmelik, genelge, tamim gibi düzenleyici işlemlerinde
Anayasaya aykırılığının iddiasının incelenmesi,
2-Anayasa Mahkemesinin başvuruları görüşürken 3, 7 ve 15 kişilik
heyetler halinde toplanarak karar verebilmesi,