Background Image
Previous Page  424 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 424 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Hüseyin BİLGİN

423

Polonya’da belirli bir mahkemeye özgü bir teftiş sistemi yoktur.

İdari denetimi, Adalet Bakanlığı yapmaktadır. Hukuki denetimi ise

Adalet Bakanlığı yapmamakta, temyiz merkezi yapmaktadır. Teftiş

teşkilatında, Adalet Bakanlığı bünyesinde delege edilen hakimler bu-

lunmaktadır. Bu hakimler ilgili birimlerde çalışmaktadır. Kararların

infazı ve şartlı tahliye konularına bakmakta görevli hakimler bulun-

maktadır. Son değişikliklerle birlikte Adalet Bakanlığı değişik mah-

kemelerin başkanların denetim görevini denetlemektedir. Mahkeme

başkanına yapılan denetim 2. dereceli denetimdir. Buradaki denetim

bir idari denetimdir. Mahkemenin işleyişi ve dosyaların gidişiyle,

mahkemelerin bütçesiyle ilgilidir. Adalet Bakanlığının denetimi biraz

daha derine giriyor çünkü Adalet Bakanlığı mahkeme sisteminin ana

yöneticisi ve dağıtıcısıdır. Bütçenin büyüklüğünü tespit parlementoya

sunulacak organ olarak bütçe uygulamasıyla ilgili sorumlu organ da

Adalet Bakanlığı’dır.

Adalet Bakanlığı çalışanlarıyla ilgili, karma bir sistem vardır. Ada-

let Bakanlığında kadro olarak genellikle memurlardan oluşmaktadır.

Denetim kadrosunda ise hakimler vardır. 2010 yılı Mart ayına kadar

Adalet Bakanı aynı zamanda genel savcı idi. Bakan için çalışan Adalet

Bakanlığı umumi savcılığın en üst derecesiydi. Ulusal Savcılık, genel

savcı tarafından yardımcılarıyla birlikte yönetiliyordu. Adalet Bakan-

lığı bünyesinde ulusal savcılık vardı ve altta da, asliye savcılıkları, böl-

ge savcılıkları, temyiz savcılıkları vardı. O zaman Adalet Bakanı en

yüksek savcıydı. 2010 yılı Mart ayındaki Yasa değişikliğinden sonra

bu iki fonksiyon ayrıldı. Genel Savcı ile Adalet Bakanının fonksiyon-

ları ayrılmıştır. Şu anda savcılık ayrı bir kuruluştur. Başında bir genel

savcı bulunmaktadır. Genel Savcı parlementoya karşı sorumludur.

Genel Savcı, Ulusal Savcılık Kurulunun talebi üzerine Cumhurbaşkanı

tarafından tayin edilmektedir.

AİHM’de Polonya aleyhine halen mevcut davalar bulunmakta ve

bu davalarla Türkiyeden farklı olarak Dış İşleri Bakanlığı ilgilenmekte

ve Adalet Bakanlığınca Dış İşleri Bakanlığına destek verilemektedir.

Davalarla ilgili istatistiklerin tutulmadığını, ancak İnsan Hakları

Mahkemesi istatistiklerine göre, 31 Ağustos 2012 tarihi itibariyle Po-