

TBB Dergisi 2013 (107)
Hüseyin BİLGİN
429
şında hakim olunması sağlanabilir. Ancak bunun için iş yükünün azal-
ması hakim ihtiyacının aciliyet olmadan çıkması gerekir uzun vadede
bu uygulamaya gidilebilir.
3- Aynı şekilde istinaf mahkemeleri faaileyete geçirilerek Yargıta-
ya giden işlerin sayısında azaltmaya gidilmeli ve gerek Yargıtaydaki
gerekse Danıştaydaki iş yükü azalmasına paralel olarak üye sayısında
azalmaya gidilmeli Yargıtay üyeleri 150 civarına Danıştay üye sayısı
90-100 arasına düşürülmelidir.
4- HSYK yapısının şartların oluşması halinde hakim ve savcılar
için ayrı ayrı yapılandırılması yerinde olmakla birlikte bunun için ye-
terli sayıda hakim ve savcı sayısı olmalı ve savcılar için gerekli fiziki
şartlar oluşturulmalıdır. Savcıların hakimlerin yanında kürsüde otur-
ma yerine sanıkların karşısında oturmasıda ancak bu yolla gerçekle-
şebilir.
5- HSYK oluşumunda parlementodan üye gelmesi bizde de olabi-
lir. Ancak burada üzerinde önemle durulması gereken husus biz ha-
kim ve savcıların seçtiği üyelerin mutlaka çoğunluk olarak korunma-
sından vazgeçilmemesidir.
6-İdari Yargı için idarenin mutlaka genel idari usul yasasını ka-
bul etmesi ve zorunlu idari başvuru yolu getirilmesi yerinde olacak-
tır. Davacı yerine idarenin mahkemeye başvurmasıda gelebilir. Ancak
mevcut sistemde yargılamanın hızlandırılmasını sağlayıcı idarelerle
gerekli bilgi ve belgeleri sunma konusunda ağır yükümlülükler geti-
rilebilir. Ve idari yargı kararı uygulamayan mahkemelere adli /idari
para cezası verilmesi yolu açılabilir.
7- Mahkemelerin sayısının ve çeşitinin azaltılması yerinde ola-
caktır bu bağlamda asliye sulh ayrımının kaldırılması gerekmektedir.
Aynı şekilde, askeri ceza mahkemeleri, askeri yargıtay askeri yüksek
idare mahkemesi yüksek seçim kurulu uyuşmazlık mahkemesi kaldı-
rılmalı bu kurumlar Danıştay ve Yargıtay içinde eritilmelidir. Bu ka-
dar çeşit yargı kolunu bulunmasıda aslında uzun süre yargılamanın
nedenlerinden başka bir nedenidir.
8-Tetkik Hakimleri olarak çalıştırılan hakimleri çok büyük çoğun-
luğu kürsüye döndürülmeli ve azalan iş yüküne bağlı olarak yüksek