Background Image
Previous Page  430 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 430 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Hüseyin BİLGİN

429

şında hakim olunması sağlanabilir. Ancak bunun için iş yükünün azal-

ması hakim ihtiyacının aciliyet olmadan çıkması gerekir uzun vadede

bu uygulamaya gidilebilir.

3- Aynı şekilde istinaf mahkemeleri faaileyete geçirilerek Yargıta-

ya giden işlerin sayısında azaltmaya gidilmeli ve gerek Yargıtaydaki

gerekse Danıştaydaki iş yükü azalmasına paralel olarak üye sayısında

azalmaya gidilmeli Yargıtay üyeleri 150 civarına Danıştay üye sayısı

90-100 arasına düşürülmelidir.

4- HSYK yapısının şartların oluşması halinde hakim ve savcılar

için ayrı ayrı yapılandırılması yerinde olmakla birlikte bunun için ye-

terli sayıda hakim ve savcı sayısı olmalı ve savcılar için gerekli fiziki

şartlar oluşturulmalıdır. Savcıların hakimlerin yanında kürsüde otur-

ma yerine sanıkların karşısında oturmasıda ancak bu yolla gerçekle-

şebilir.

5- HSYK oluşumunda parlementodan üye gelmesi bizde de olabi-

lir. Ancak burada üzerinde önemle durulması gereken husus biz ha-

kim ve savcıların seçtiği üyelerin mutlaka çoğunluk olarak korunma-

sından vazgeçilmemesidir.

6-İdari Yargı için idarenin mutlaka genel idari usul yasasını ka-

bul etmesi ve zorunlu idari başvuru yolu getirilmesi yerinde olacak-

tır. Davacı yerine idarenin mahkemeye başvurmasıda gelebilir. Ancak

mevcut sistemde yargılamanın hızlandırılmasını sağlayıcı idarelerle

gerekli bilgi ve belgeleri sunma konusunda ağır yükümlülükler geti-

rilebilir. Ve idari yargı kararı uygulamayan mahkemelere adli /idari

para cezası verilmesi yolu açılabilir.

7- Mahkemelerin sayısının ve çeşitinin azaltılması yerinde ola-

caktır bu bağlamda asliye sulh ayrımının kaldırılması gerekmektedir.

Aynı şekilde, askeri ceza mahkemeleri, askeri yargıtay askeri yüksek

idare mahkemesi yüksek seçim kurulu uyuşmazlık mahkemesi kaldı-

rılmalı bu kurumlar Danıştay ve Yargıtay içinde eritilmelidir. Bu ka-

dar çeşit yargı kolunu bulunmasıda aslında uzun süre yargılamanın

nedenlerinden başka bir nedenidir.

8-Tetkik Hakimleri olarak çalıştırılan hakimleri çok büyük çoğun-

luğu kürsüye döndürülmeli ve azalan iş yüküne bağlı olarak yüksek