

Polonya Yargı Sistemi Üzerine İzlenimler
428
14- Genel İdari Usul Yasasının bulunması ve bu nedenle bu Yasa
uyarınca zorunlu idari başvuru yolunun bulunması, (Zorunlu idari
başvuruyla istemi reddedilen kişi yerine idari yargı yerine başvuru ya-
pılan organ gitmektedir. Bu durumda idarelerin gereksiz yere mahke-
meye gitmesini önlemekte ve idari yargı önüne giden davaların çoğu
ise ret ile sonuçlanmaktadır. Bu sayede pilot dosya uygulaması da fa-
aliyete geçinlebilmektedir.)
15-İl idare mahkemeleri ile Yüksek İdare Mahkemesi arasında biz-
deki bölge idare mahkemesine bir yapıda mahkemenin bulunmaması,
16-İdari Yargıda da duruşma kural olup bütün kararlar kural ola-
rak duruşmalı davalarda verilmesi,
17-İdari Yargıda dosyaların tekemmülü için replik ve düplük uy-
gulamalarının ortadan kaldırılmış olması,
18-Mahkemelerin mali yönden özerk olması ve kendi bütçelerini
yapabiliyor olmaları ve bu bütçeye bakanın ya da hükümetin müda-
hale edememesi,
19-Mahkeme işleyişlerinde profesyonel elemanların çalıştırılıyor
olması zabıt katiplerinin en az lisans mezunu olması gerektiği,
20-Adli yargı, idari yargı arasında görev uyuşmazlıkların idari
yargı yerince verilen görev ret kararlarının adli yargı için bağlayıcı ol-
ması,
21- Hakimler hakkındaki disiplin cezalarının özel oluşturulan di-
siplin mahkemelerince verilmesi ve bu mahkeme kararıyla soruştur-
maya başlaması ,
22-İdari Yargı kararını uygulamayanlara para cezaları verebilin-
mesi bizim hukuk sistemimizden farklı yönleridir.
Türk Sistemine Alınabilecek Hususlar
1-Öncelikle bizde de hukuk fakültelerinde öğrenim süresi 5 yıla
çıkartılmalıdır. Ayrıca yüksek lisans bitiren kişiler hakim alımlarında
öncelik tercih nedeni olabilir.
2-Hakim Okuluna benzer bir uygulama getirilerek uzun soluklu
bir eğitim sonunda bizim gibi 22-23 yaşında hakim olma yerine 29 ya-