

Soykırım ve Soykırıma İlişkin Uluslararası Mekanizmalar
190
Saraybosna’yı kuşatmışlardır. UNPROFOR yani B.M. Barış Gücü hiç
etki gösterememiş ve gerçekleştirilen ihlallere seyirci kalmıştır. Mart
1992’de etnik temizlik adı altında Müslüman kadınlara yönelik siste-
matik tecavüz ve köleleştirme fiilleri başlamış, Srebrenitsa’da Tem-
muz 1995 yılında Sırplar, binlerce Müslüman erkeği, çocuk ayrımı
yapmaksızın katletmiştir. Özellikle Müslümanlara yönelik saldırılar
düzenlenmiş, 1992 ile 1995 yılları arasında Ortodoks Sırplarla Müslü-
man Boşnaklar, 1993 yılında Müslüman Boşnaklarla Katolik Hırvatlar
ve 1991–1992 yılları arasında ise Katolik Hırvatlarla Ortodoks Sırplar
arasında çıkan çatışmalarda 300.000’e yakın insan ölmüş ve 2 milyon
kişi de zorunlu göçe tabi tutulmuştur.
56
Gerçekleşen bu savaşta dikkat
çekici en önemli nokta ise; üç etnik gruba ait milis kuvvetlerin ve dev-
let ordularının karşı karşıya gelmesidir.
57
Yukarıda ayrıntılarına girmeden anlattığımız bu ve benzeri olay-
ların yaşanması sonucu; Yugoslavya’da meydana gelen, insan hakları-
nın ihlaline sebep olan kişilerin yargılanıp, cezalandırılması için, B.M.
Güvenlik Konseyi’nin 25 Mayıs 1993’de verdiği 827 sayılı kararıyla,
B.M. Şartı’nın 7. Bölümüne dayanarak Eski Yugoslavya Uluslararası
Ceza Mahkemesi’nin kurulmasına olanak sağlanmış ve bu kararı taki-
ben mahkeme La Haye’de kurulmuştur.
58
Eski Yugoslavya Uluslararası Ceza Mahkemesi’ne gelen ilk
dava olan Tadic davasında sanık, Eski Yugoslavya Uluslararası Ceza
Mahkemesi’nin B.M. Şartı’na aykırı olarak kurulduğunu iddia etmişse
de mahkemenin kuruluşu B.M. Şartı’nın 41. maddesine dayandırılmış
ve meşruluğu kanıtlanmıştır. Mahkeme’nin yetkisine daha sonra yapı-
lan itirazlarda, Tadic kararına atıf yapılmıştır.
59
Mahkeme’nin kurulu-
şunun dayandırıldığı silahlı kuvvet kullanılmasını gerektirmeyen hal-
ler başlıklı 41. maddesinde, “Güvenlik Konseyi, kararlarını yürütmek
için silahlı kuvvet kullanılmasını gerektirmeyen ne gibi tedbirlerin
alınması lazım geleceğini tespit ve B.M. üyelerini bu tedbirleri uygula-
maya davet edebilir.” Denmektedir.
60
56
Azarkan, s. 124; Alpkaya, s. 15 vd.; Önok, s. 58; Bilgi için bkz.
http://tr.wikipedia.
org/wiki/Bosna_Sava%C5%9F%C4%B1 (Çevrimiçi; 19.12.2009).
57
Deniz Özer Kızılsümer, “
B.M. Soykırım Sözleşmesinin Uygulanmasına İlişkin Dava ( Bos-
na Hersek v. Sırbistan )
”, Uluslararası Hukuk ve Politika Dergisi, 2008, C. 4, S. 15, s. 62.
58
Alibaba, s. 189; Başak, s. 36.
59
Tezcan / Erdem / Önok, s. 345 vd.
60
Odman, s. 144.