Background Image
Previous Page  213 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 213 / 417 Next Page
Page Background

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...

212

sı olarak ifade edilebilecek sınır dışı etme

2

, temel hak ve özgürlüklerin

kısıtlanması anlamına gelmekle birlikte, devletin ülkesel egemenlik

yetkisinin doğal bir sonucu olarak kabul edilmektedir

3

. Ancak, dev-

letler yabancıların sınır dışı edilmesi bakımından var olan yetkilerini,

yine milletlerarası hukukun çizdiği sınırlar içerisinde kullanabilirler.

Türk hukukunda da sınır dışı etme yabancıların kişi dokunulmaz-

lığı ve özgürlüğünün istisnası olarak kabul edilmiştir

4

. Anayasanın 16.

maddesinde, temel hak ve özgürlüklerin yabancılar için milletlerarası

hukuka uygun olarak kanunla sınırlandırılabileceği düzenlendikten

sonra, 19. maddede “

… hakkında sınır dışı etme …. kararı verilen kişinin

yakalanması ya da tutuklanması

” kişi hürriyetinin istisnası olarak hüküm

altına alınmıştır. Diğer yandan Anayasanın yerleşme ve seyahat hür-

riyetine ilişkin 23. maddesinin son fıkrasında vatandaşın sınır dışı edi-

lemeyeceğine ve yurda girme hakkından yoksun bırakılamayacağına

dair düzenleme, sınır dışı etme işleminin ancak yabancılar hakkında

yapılacağı anlamına gelmektedir

5

.

Anayasanın anılan hükümleri dışında yabancıların sınır dışı edil-

mesine ilişkin hükümler Yabancıların Türkiye’de İkamet ve Seyahat-

leri Hakkında Kanun (YİSHK)

6

, Pasaport Kanunu (PK)

7

, Türk Ceza

Kanunu

8

(TCK) ve Türkiye’ye İltica Eden veya Başka Bir Ülkeye İltica

Etmek Üzere Türkiye’den İkamet İzni Talep Eden Münferit Yabancı-

lar ile Topluca Sığınma Amacıyla Sınırlarımıza Gelen Yabancılara ve

2

AYBAY, R.: “Bir İnsanHakkı SorunuOlarak Sınır Dışı Edilme”,

Maltepe Üniversitesi

Hukuk Fakültesi Dergisi

, 2003, S. 2, s. 142.

3

AYBAY, s. 142; EKŞİ, N.: “İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi Kararlarında Sığın-

macı ve Mültecilerin Türkiye’den Sınırdışı Edilmelerini Engelleyen Haller”,

İstan-

bul Barosu Dergisi

, 2008, C. 82, S. 6, s. 2806 (“Sınır dışı”). Yabancıların sınır dışı

edilmesi, geri gönderilmesi ve geri verilmesi hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. ER-

GÜL, E.: Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Türk Hukuku’nda Sınır Dışı Etme,

Geri Gönderme ve Geri Verme, Ankara 2012. Sınır dışı etme ile suçluların iadesi

ve yabancıların giriş-çıkış kapılarından geri çevrilmesi arasındaki farklar için bkz.

EKŞİ, Sınır dışı, s. 2807 vd.

4

AYBAY/DARDAĞAN KİBAR, s. 226; ÇELİKEL, A./ÖZTEKİN GELGEL, G.: Ya-

bancılar Hukuku, B. 16, İstanbul 2010, s. 108 vd.; ÇİÇEKLİ, B.: Yabancılar Hukuku,

B. 2, Ankara 2009, s. 165; TEKİNALP, G.: Türk Yabancılar Hukuku, B. 7, İstanbul

2002, s. 95.

5

Sınır dışı etme işleminin kişinin seyahat özgürlüğü ve kişi özgürlüğü ve güvenliği

ile ilgisi hakkında bkz. AYBAY/DARDAĞAN KİBAR, s. 227 vd.

6

RG. 24.07.1950, S. 7564.

7

RG. 24.07.1950, S. 7564.

8

RG. 12.10.2004, S. 25611.