Background Image
Previous Page  217 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 217 / 417 Next Page
Page Background

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...

216

ve göçmenler

26

dâhildir

27

. Birden fazla devlet vatandaşı olan kişinin

vatandaşlıklarından birinin Türk vatandaşlığı olması durumunda,

kişi Türk vatandaşı kabul edilir ve sınır dışı etme işlemine konu edi-

lemez

28

. Sahip olunan Türk vatandaşlığının gerçek vatandaşlık olup

olmaması önem taşımaz. Kişinin sahip olduğu devlet vatandaşlık-

larından hiçbirinin Türk vatandaşlığı olmaması durumunda ise kişi

yabancı statüsünde bulunacağından hakkında sınır dışı kararı verile-

bilecektir

29

.

Hakkında sınır dışı kararı alınacak yabancılar “

Sınır dışı etme ka-

rarı alınacaklar

” başlığını taşıyan 54. maddede tek tek sayılmıştır. Söz

konusu hüküm Kanunun genel gerekçesinde belirtilen “

sınır dışı etme

uygulamasının berrak bir hukukî temele oturtulması

30

amacına uygun ola-

rak, mevzuatta dağınık şekilde yer alan sınır dışı etme sebeplerini tek

elden düzenlemesi ve özellikle uygulamada YİSHK’nın 19. maddesin-

de

31

yer alan genel sınır dışı sebebine dayandırılan sınır dışı işlemle-

lükleri, Türkiye’den çıkışlarında yapılacak işlemler, kitlesel hareketlere karşı alı-

nacak tedbirlerle ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlar arasındaki iş birliği

ve koordinasyon, merkez ve taşrada görev alacak kurum ve kuruluşların görev ve

yetkilerinin belirlenmesinin, Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılacak yönetmelikle

düzenleneceğini hüküm altına almıştır (m. 91(2)).

26

Göçmenler de yabancı kavramına dâhil olmakla birlikte, bu kişilerin durumları

5543 sayılı İskân Kanununda düzenlenmiştir. İskân Kanununun YUKK’ya göre

özel kanun niteliğinde kabul edilmesi sebebiyle YUKK hükümleri 2. maddesinin

2. fıkrası uyarınca ancak İskân Kanununda hüküm bulunmayan hallerde uygula-

nacaktır: EKŞİ, Tasarı, s. 127. İskân Kanunu için bkz. R.G. T. 26.9.2006, S. 26301.

27

YUKK’nın kapsamına giren yabancılar hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. EKŞİ,

Tasarı, s. 112.

28

Bkz. EKŞİ, Yabancılar Hukuku, s. 41; AYBAY, s. 144. Kişinin birden fazla devlet

vatandaşı olması ve söz konusu vatandaşlıklardan birinin Türk vatandaşlığı ol-

ması durumunda kendisi bakımından Türk hukukunun uygulanması, MÖHUK

m. 4(1)(b)’de de hüküm altına alınmıştır.

29

Her ne kadar “

özel statülü yabancılar

” da “

yabancı

” kavramı içerisine dâhil de ol-

salar, bu kişilerin sınır dışı edilmeleri istenmeyen kişi (

persona nan gradata

) olarak

belirlenmelerine bağlanmakta ve milletlerarası örf ve adet hukuku uyarınca sınır

dışı edilmeleri kabul edilmemektedir: AYBAY, s. 148, dn. 14; DURAN, L.: “Yaban-

cıların Türkiye’den Sınır dışı Edilmesi”,

İnsan Hakları Yıllığı

, 1980, C. 2, S. 1, s. 8.

30

Kanunun genel gerekçesi, s. 2.

31

Türk hukukunda genel sınır dışı sebebi kabul edilen, “

muzır şahıslar

” başlığını

taşıyan YİSHK m. 19 hükmü şu şekildedir: “

İçişleri Bakanlığınca memlekette kalması

umumî güvenliğe, siyasî ve idarî icaplara aykırı sayılan yabancılar verilecek muayyen

müddet zarfında Türkiye’den çıkmağa davet olunur. Bu müddetin sonunda Türkiye’yi

terk etmeyenler sınır dışı edilebilirler.