Background Image
Previous Page  219 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 219 / 417 Next Page
Page Background

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...

218

A. Hakkında Sınır Dışı Kararı Alınacak Yabancılar (m. 54(1))

Kanun, 54. maddesinin ilk fıkrasında hakkında sınır dışı kararı alı-

nacak yabancıları, on üç bend halinde saymıştır. Anılan hükmün lafzı

dikkate alındığında, yukarıda da ifade edildiği gibi, maddede sayılan

yabancılar hakkında sınır dışı kararı verilmesi konusunda idarenin

takdir yetkisi bulunmadığı anlaşılmaktadır. Bu kişilerin sınır dışı edil-

meleri 55. maddedeki istisnaî durumların varlığı halinde veya vatan-

sız olmaları durumunda

34

mümkün değildir.

54. maddeye göre, hakkında sınır dışı kararı verilecek yabancılar

şu şekilde sayılabilir

35

:

1. 5237 sayılı TCK’nın 59. maddesi kapsamında sınır dışı edil-

mesi gerektiği değerlendirilenler (m. 54(1)(a)):

TCK’nın 59. madde-

si işlediği suç nedeniyle hapis cezasına mahkûm edilen yabancının,

koşullu salıverilmeden yararlandıktan ve herhalde cezasının infazı

tamamlandıktan sonra, durumunun, sınır dışı işlemleriyle ilgili ola-

rak değerlendirilmek üzere derhal İçişleri Bakanlığına bildirileceğini

düzenlemektedir

36

. Söz konusu hükümden ilgili yabancının sınır dışı

edilmesi bakımından idarenin takdir yetkisi bulunduğu anlaşılmakta-

dır

37

. Bununla birlikte, YUKK’nın 54. maddesinin 1. fıkrası söz konusu

kişilerin “

sınır dışı edilecekleri

”ni hüküm altına almakla, aynı hükmün

düzenlediği diğer kişiler bakımından olduğu gibi, burada da idareye

değerlendirme konusunda herhangi bir takdir yetkisi vermemektedir.

34

Kanunun 51. maddesi uyarınca vatansızlar kamu düzeni veya kamu güvenliği

açısından ciddî tehdit oluşturmadıkları sürece sınır dışı edilmeyeceklerdir (m.

51(1)(b)). Konuyla ilgili olarak bkz. aşa. (II- Hakkında Sınır Dışı Kararı Alınmaya-

cak Yabancılar).

35

Kanunun 54. maddesi çerçevesinde sınır dışı işleminin uygulandığı haller, dokt-

rinde “

güvenlik tedbiri olarak sınır dışı etme

”, “

kamu düzenini korumak amacıyla sınır

dışı etme

” ve “

ülkeye giriş, ülkeden çıkış, ülke içinde ikamet ve çalışma izni ile ilgili mev-

zuat hükümlerine aykırı davranışlara veya bunlarla irtibatlı usûlsüzlüklerin yaptırımı

olarak sınır dışı etme

” şeklinde gruplandırılmıştır: DARDAĞAN KİBAR, Yabancı-

lar ve Uluslararası Koruma Kanunu, s. 55.

36

5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 59. maddesi “

işlediği suç nedeniyle iki yıl veya

daha fazla süreyle hapis cezasına mahkûm edilen yabancının, cezasının infazından sonra

derhâl sınır dışı edilmesine de hükmolunacağı

”nı düzenlemekteyken, söz konusu hü-

küm 2005 yılında kabul edilen 5328 sayılı Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılması

Hakkında Kanun ile son halini almıştır. Anılan değişiklikle ilgili olarak bkz. LEVİ,

S.: “Yabancıların Sınır dışı Edilmesi Yeni Türk Ceza Kanunu’nun Tartışma Yarata-

cak Bir Hükmü Nasıl Değişti?”,

Türkiye Barolar Birliği Dergisi

, 2005, S. 58, s. 29-39.

37

TCK’nın 59. maddesi hakkında bkz. EKŞİ, Yabancılar Hukuku, s. 41-42.