Background Image
Previous Page  216 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 216 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK

215

I. Sınır Dışı Etme İşlemine Konu Kişiler

Kanun kapsamında, sınır dışı kararı alınabilmesi için ön şart ilgili

kişinin yabancı statüsünde bulunmasıdır. Kanunun sınır dışı etmeye

ilişkin ilk hükmü olan 52. maddesinde yabancıların, sınır dışı etme

kararıyla, menşe ülkesine veya transit gideceği ülkeye ya da üçüncü

bir ülkeye sınır dışı edilebileceği düzenlenmiştir. Bu hüküm bir yan-

dan Anayasanın 23. maddesine ve AİHS’ye ek 4 numaralı Protokolün

vatandaşların vatandaşı bulundukları devletin ülkesinden sınır dışı

edilmelerini yasaklayan 3. maddesinin 1. paragrafına

23

uygun olarak

ancak yabancıların sınır dışı edilebileceğini düzenlemekte, diğer yan-

dan yabancının sınır dışı edilebileceği ülkeleri “

menşe ülkesi

”, “

transit

gideceği ülke

” ve “

üçüncü bir ülke

” olarak belirlemektedir.

Kanunda “

yabancı

”, “

Türkiye Cumhuriyeti Devleti ile vatandaşlık

bağı bulunmayan kişi

” olarak tanımlanmıştır (m. 3). O halde, “

yaban-

” kavramına, yabancı devlet vatandaşlarının yanı sıra, vatansız-

lar

24

, uluslararası korumadan veya geçici korumadan yararlananlar

25

ayrıntılı bilgi için bkz. EKŞİ, Sınır dışı, s. 2801 vd. YUKK tasarısının mülteci huku-

ku açısından değerlendirmesi hakkında bkz. SOYKAN, C.: “The New Draft Law

on Foreigners and International Protection in Turkey”,

Oxford Monitor of Forced

Migration

, 2012, Vol. 2, No. 2, s. 38- 47.

23

Anılan hükümle ilgili olarak bkz. AYBAY, s. 144 vd.; AYBAY/DARDAĞAN Kİ-

BAR, s. 233.

24

YUKK’nın 3. maddesinin 1. fıkrasının (ş) bendinde “

vatansız kişi

”, “

hiçbir devlete

vatandaşlık bağıyla bağlı bulunmayan ve yabancı sayılan kişi

” olarak tanımlanmıştır.

25

YUKK uyarınca uluslararası koruma, mülteci, şartlı mülteci veya ikincil koruma

statüsünü ifade etmektedir (m. 3(1)(r)). YUKK’da yer alan “

şartlı mülteci

” kavra-

mı, YUKK öncesi dönemde “

sığınmacı

” olarak kabul edilen yabancılar için kul-

lanılmaktadır (m. 62). İkincil koruma statüsü, mülteci veya şartlı mülteci olarak

nitelendirilemeyen, ancak menşe ülkesine veya ikamet ülkesine geri gönderildiği

takdirde; ölüm cezasına mahkûm olacak veya ölüm cezası infaz edilecek, işkence-

ye, insanlık dışı ya da onur kırıcı ceza veya muameleye maruz kalacak, uluslarara-

sı veya ülke genelindeki silahlı çatışma durumlarında, ayrım gözetmeyen şiddet

hareketleri nedeniyle şahsına yönelik ciddî tehditle karşılaşacak olması nedeniyle

menşe ülkesinin veya ikamet ülkesinin korumasından yararlanamayan veya söz

konusu tehdit nedeniyle yararlanmak istemeyen yabancı ya da vatansız kişiye

verilen statüdür (m. 63(1)). Geçici koruma ise, ülkesinden ayrılmaya zorlanmış,

ayrıldığı ülkeye geri dönemeyen, acil ve geçici koruma bulmak amacıyla kitle-

sel olarak sınırlarımıza gelen veya sınırlarımızı geçen yabancılara sağlanan koru-

mayı ifade etmektedir (m. 91(1)). Aşağıda görüleceği üzere, uluslararası koruma

statüsünde bulunan yabancıların sınır dışı edilmesi, YUKK’nın 54. maddesinin 2.

fıkrasındaki özel hükme tâbidir. Geçici koruma sağlanan yabancıların sınır dışı

edilmesine ilişkin herhangi bir hüküm ise YUKK’da yer almamıştır. Bununla bir-

likte, Kanun, bu kişilerin Türkiye’ye kabulü, Türkiye’de kalışı, hak ve yükümlü-