

TBB Dergisi 2013 (108)
Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK
217
rini somut bir düzenlemeye kavuşturması bakımından önemlidir. Sı-
nır dışı etme sebepleri bakımından yapılan bir başka önemli yenilik,
doktrinde ayrımcı olduğu gerekçesiyle eleştirilen tâbiiyetsiz veya Türk
kültürüne bağlı olmayan yabancı göçebelerin
32
sınır dışı edilmelerine
ilişkin YİSHK’nın 21. maddesinin 3. fıkrasının yürürlükten kaldırılmış
olmasıdır
33
.
Kanunun 54. maddesi, ilk fıkrasında hakkında sınır dışı kararı “
alı-
nacak
” yabancıları on üç bend halinde sayarken; 2. fıkrasında ulusla-
rarası koruma talebinde bulunmuş, ancak başvurusu henüz sonuçlan-
mamış kişiler ile uluslararası koruma statüsü sahibi kişiler hakkında
özel bir düzenlemeye yer vermiş ve bu kişiler hakkında sadece ülke
güvenliği için tehlike oluşturduklarına dair ciddî emareler bulundu-
ğunda veya kamu düzeni açısından tehlike oluşturan bir suçtan kesin
hüküm giymeleri durumunda sınır dışı etme kararı “
alınabileceği
”ni
hüküm altına almıştır. Dolayısıyla Kanunun lafzı dikkate alındığında,
ilk fıkrada sayılan kişiler hakkında sınır dışı kararı alınmasında ida-
renin takdir yetkisinin mevcut olmadığı, ikinci fıkrada belirtilen kişi-
lerin sınır dışı edilmesinde ise idarenin takdir yetkisinin bulunduğu
sonucuna ulaşılmaktadır. Maddenin iki fıkrası arasında var olan söz
konusu fark sebebiyle anılan hükümde düzenlenen yabancıların du-
rumu aşağıda “
hakkında sınır dışı kararı alınacak yabancılar
” ve “
hakkında
sınır dışı kararı alınabilecek yabancılar
” olmak üzere iki ayrı başlık altında
incelenmiştir.
32
Anılan hükümle ilgili eleştiriler, özellikle hükmün 5.1.2011 tarih ve 6097 sayılı Ka-
nunla yapılan değişiklikten önce “
Tâbiiyetsiz veya yabancı tebaası olan çingenelerin
ve Türk kültürüne bağlı olmayan yabancı göçebelerin
” sınır dışı edilmelerine ilişkin
haliyle ilgilidir. Hükme anılan değişiklik öncesi getirilen eleştiriler hakkında bkz.
AYBAY, s. 150; AYDOĞAN, D.: “Yabancı Çingenelerin Türkiye’ye Giriş, İkamet,
Seyahat Özgürlükleri İle Türkiye’den Sınır Dışı Edilmeleri”,
Ankara Üniversitesi
Hukuk Fakültesi Dergisi
, 2007, C. 56, S. 1, s. 33 vd. Anılan hükmün sadece sınır dışı
etmeye yetkili makamın tespitine ilişkin olduğu da savunulmuştur: AYDOĞAN,
s. 36; SİRMEN, s. 32.
33
5.1.2011 tarih ve 6097 sayılı Kanunla her ne kadar YİSHK’nın 21. maddesinin 3.
fıkrası hükmünden “
yabancı çingenelerin
” sınır dışı edilmelerine ilişkin ifade çıka-
rıldıysa da hükmün yürürlükten kaldırılmamış olması, “
Türk kültürüne bağlı olma-
yan yabancı göçebeler
” bakımından sübjektif ve ayrımcı düzenlemenin muhafaza
edilmiş olması sebebiyle eleştirilmiştir. Söz konusu eleştiri için bkz. ERGÜL, s.
43- 44.