Background Image
Previous Page  249 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 249 / 417 Next Page
Page Background

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...

248

YUKK’nın 53. maddesinin 3. fıkrası uyarınca sınır dışı kararlarına

karşı açılacak iptal davasında idare mahkemesi, söz konusu kararı Türk

hukukunda iptal nedenleri olarak kabul edilen yetki, şekil, sebep, konu

ve maksat yönlerinden değerlendirecektir

122

. YUKK’da sınır dışı etme

kararını almaya yetkili makam olarak valilikler kabul edilmiştir. Dolayı-

sıyla böyle bir kararın valilikler dışında bir makam tarafından alınması

durumunda sınır dışı etme kararı yetki yönünden hukuka aykırıdır.

Bunun yanı sıra, sınır dışı etme kararı, Kanunda hüküm altına alı-

nan usûle uygun bir şekilde verilmiş olmalıdır

123

. Bu anlamda, Kanu-

nun 53. maddesinin 2. fıkrası uyarınca, sınır dışı etme kararının yazılı

ve ilgiliye tebliğ edilmiş olması gerekir. Sınır dışı etme kararının yazılı

olarak verilmemesi veya ilgiliye tebliğ edilmemesi, işlemin şekle ay-

kırılık sebebiyle iptalini gündeme getirir. Nitekim Danıştay, 24.4.1978

tarihli bir kararında İsveç Radyo Televizyon Kurumu tarafından Tür-

kiye hakkında belgesel bir film yapımı için İstanbul’a gönderilen dört

kişilik televizyon ekibinin sınır dışı etme işleminin ilgililere sözlü ola-

rak bildirilmiş olmasını hukuka aykırı görmüştür

124

. Sınır dışı etme ka-

rarının gerekçeli verilmesi gerekliliği de aynı YUKK hükmünde açıkça

belirtilmiştir. Kanunî bir hükümle gösterilmesi aranan gerekçe kural

olarak bir şekil şartı kabul edilmektedir

125

. Keza, Kanunun 56. maddesi

uyarınca hakkında sınır dışı kararı alınan yabancılara tanınması gere-

ken sürenin tanınmamış olması da şekle aykırılık sebebidir

126

(m. 56(1)).

122

İYUK’un 2. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendi uyarınca, iptal davaları, idarî

işlemler hakkında yetki, şekil, sebep, konu ve maksat yönlerinden biri ile hukuka

aykırı olduklarından dolayı iptalleri için menfaatleri ihlâl edilenler tarafından

açılan davalardır.

123

Bununla birlikte Danıştay, her türlü şekil sakatlığını değil ancak sonucu etkile-

yecek nitelikte olan şekil kurallarında yapılan sakatlıkları iptal nedeni saymakta-

dır. Doktrinde “

ana kural

”, “

birincil kural

” veya “

asli şekil kuralı

” olarak anılan bu

tür kurallar ile sonucu etkileyecek nitelikte olmayan “

ikincil

” veya “

tali kurallar

arasındaki ayrıma ilişkin herhangi bir nesnel ölçüt bulunmadığından Danıştay

somut uyuşmazlığın özelliklerini dikkate almak suretiyle idarî işlemin şekle aykı-

rılık sebebiyle iptalinin gerekip gerekmediğine karar vermektedir: TAN, s. 834.

124

Söz konusu karar için bkz. Danıştay 12. D., E.1977/1349, K. 1978/95, <http://

www.kazanci.com/kho2/ibb/files/12d-1977-1349.htm>

(Erişim tarihi: 20.6.2013)

125

TAN, s. 840. Bununla birlikte, gerekçeyi sonucu etkilemeyen bir şekil koşulu ola-

rak kabul eden Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulu kararları da mevcut-

tur: TAN, s. 840, dn. 348.

126

Sınır dışı etme kararlarında ilgiliye süre tanınmasının zorunlu bir şekil şartı oldu-

ğu yönünde bkz. DARDAĞAN, E.: Yabancılar Hukuku Açısından Sınır dışı Etme,

Ankara 1993 (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), s. 117.