Background Image
Previous Page  248 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 248 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK

247

idarî işlemlerin yargısal denetimine ilişkin genel kurallar çerçevesinde

idare mahkemesi kararının Danıştay’da temyiz imkânının bulunması

sebebiyle mevcut durumdan daha geri bir düzenleme getirmiş olması

sebebiyle de eleştiriye açıktır

119

.

Bununla birlikte, hakkında sınır dışı kararı verilen yabancının ida-

re mahkemesinin kararının kesinleşmesini takiben Anayasanın 148.

maddesi çerçevesinde bireysel başvuru hakkını kullanarak Anayasa

Mahkemesine başvurması mümkündür.

Sınır dışı etme kararlarına karşı yargı yoluna başvuranlardan avu-

katlık ücretini karşılama olanağı bulunmayanlara Avukatlık Kanunu-

nun adlî yardım hükümleri uyarınca avukatlık hizmeti sağlanması ko-

nusunda bir düzenleme Kanunda yer almamıştır. Hâlbuki bu imkân,

idarî gözetim işlemine karşı yargı yoluna başvuranlar (m. 57(7)) ile

uluslararası koruma başvurusu sahibi ve uluslararası koruma statüsü

sahibi kişilerin Kanunun uluslararası korumaya ilişkin üçüncü kısmı

çerçevesinde yapılacak iş ve işlemlere karşı yargı yoluna başvurulması

bakımından (m. 81(1)) düzenlenmiştir. Sınır dışı kararına karşı yargı

yoluna başvuracaklardan avukatlık ücretini karşılama imkânı bulun-

mayanlar hakkında da paralel bir düzenlemenin yer alması, ilgililerin

adalete erişimlerinin sağlanması ve kendilerine AİHS’nin 13. madde-

si çerçevesinde etkili başvuru hakkının sağlanması açısından önemli-

dir

120

. Bununla birlikte, YUKK Tasarısına ilişkin görüşmeler sırasında

hükümeti temsilen yapılan açıklamalarda, uluslararası korumayla ilgili

kısmın tamamında adlî yardım hükümlerinin olduğu, ancak hakkında

sınır dışı kararı alınmış kişilerle ilgili olarak bunun mali külfeti ve bütçe

dengeleri de göz önüne alınarak metne eklenmediği ifade edilmiştir

121

.

Komisyonu, Avrupa Birliği Uyum Komisyonu ve İçişleri Komisyonu Raporları

(1/619),

<http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi

/donem24/ yil01 /ss310.pdf>

(Erişim tarihi 15.5.2013), s. 25. Ayrıca bkz. DARDAĞAN KİBAR, Yabancılar ve

Uluslararası Koruma Kanunu, s. 71-72.

119

ERKEM, s. 13.

120

Aynı yönde bkz. MAZLUMDER, s. 5. Nitekim AİHM

M.S.S. v. Belgium and Greece

(No. 30696/09) davasında ilgilinin avukatlık ücretini ödeme imkânı olmaması-

na rağmen kendisine hukukî danışmanlık yapabilecek kuruluşlar hakkında bilgi

verilmemiş olması ile adlî yardım sağlayabilecek avukatlar listesindeki avukat

sayısının yetersizliğini başvuru hakkına erişimi engelleyecek fiilî engel saymıştır

(para. 319). Konuyla ilgili olarak bkz. ERGÜL, s. 231.

121

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Tasarısı ile İnsan Haklarını İnceleme Ko-

misyonu, Avrupa Birliği Uyum Komisyonu ve İçişleri Komisyonu Raporları, s. 26.