

Kentsel Dönüşümün, 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Hak ve Özgürlükler Açısından Ele Alınması
68
içerisinde yeniden canlandırılması dikkate alınalarak planlama yapıl-
malıdır. Kentsel planlama yoluyla, gerekli kamu hizmetleri sağlanma-
lı, planlama yoluyla ortaya çıkabilecek toplumsal adaletsizlikler gide
rilmelidir.
88
Öte yandan doğal ve tarihi eserlerin ve anıtların korunarak geliş-
tirilmesi, doğal afetlere karşı güçlendirilmesi gerekliliğine dikkat edil-
melidir. Bu tür dönüşüm projelerinde buralarda yaşayan kent yoksul-
larının sosyal ve ekonomik koşullarını iyileştirmeye yönelik projelerin
geliştirilmesi
89
, eşitlikçi bir imar hakkı dağılımın sağlanması önem arz
etmektedir.
Özellikle 6306 sayılı Yasa ile sosyal donatı ve altyapı maliyetlerinin
konutları yıktırılanlara ödetilmesi, yoksul kesimlerin mağdur edilmesi
nedeniyle, Anayasanın Hukuk Devleti ve Sosyal Devlet ilkelerini ihlal
etmektedir. Dar gelirli kesimler için, konut tahsisi veya kira yardımı
gibi yardımların zorunlu olarak uygulanacağının öngörülmemesi eşit-
lik ilkesine aykırı oolmasının yanında kişilerde yasanın adaletsizlikle-
re yol açtığı kanısının uyanmasına ve dolayısıyla yasaya olan güvenin
azalmasına yol açacak niteliktedir.
Bu uygulamada mağdur olacak kişiler, Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesi AİHM‘in, 24 Nisan 2012‘de
“
Yordanova Davası
”
diye bi-
linen, Bulgaristan ile ilgili bir davada verdiği kararı emsal göstererek,
tazminat davaları açabilecekler, kamuyu büyük tazminatlar ödemeye
mahkum edebileceklerdir.
90
Bu nedenle Yasadan beklentiler dikkate alındığında acil olarak ya-
pılacak yeni düzenleme ile bu aykırılıklar gideirlmeli, hatta afet riski
taşıyan yapıların yenilenmesi ayrı olarak düzenlenmelidir. Öte yan-
dan, çeşitli yasalar içinde kentsel dönüşüme yer vermek yerine, kent-
sel dönüşümün ilke ve kurallarını başta konut, barınma ve mülkiyet
hakkına saygı çerçevesinde ele alan ayrı bir yasal düzenleme yapılma-
sı yoluna gidilmesinin uygun olacağı açıktır.
88
Bademli, Raci, “Kantsel Planlama İşliği Notları”, Kentsel Planlama Kuramı, İmge
Yayınevi, 2. Baskı, 2012, s.52
89
Ersoy, a.g.e., s.23
90
Baysal, Cihan Uzunçarşılı, “Kentsel Dönüşüm Söyleminin Gizlediği Gerçekler”,
Güncel Hukuk Dergisi, Ağustos 2012, Sayı:8-104, s.14