

TBB Dergisi 2013 (108)
Abdullah UZ
73
bir yol olarak kabul edilmiştir.
3
Özel mülkiyette bulunan taşınmaz
malların kamulaştırılması karşılığında hakkaniyete uygun ve âdil bir
bedelin ödenmesi, hukuk teorisinde mülkiyet kavramının genişlemesi
olarak adlandırılan bir mal varlığı değerinin bir başka mal varlığı de-
ğeri ile yer değiştirmesi anlamında kabul edildiğinden mülkiyet hak-
kının Anayasa ile teminat altına alınmış olması kamulaştırmaya engel
oluşturmamaktadır.
4
Diğer taraftan, Anayasanın
“Yükseköğretim kurumları”
kenar baş-
lıklı 130 uncu maddesinde
“…
kamu tüzelkişiliğine ve bilimsel özerk-
liğe sahip üniversiteler
Devlet tarafından kanunla kurulur.
Kanunda gösterilen usul ve esaslara göre, kazanç amacına yönelik olma-
mak şartı ile vakıflar tarafından, Devletin gözetim ve denetimine tâbi yükse-
köğretim kurumları kurulabilir…”
hükmü getirilmiş ve böylece vakıflar
tarafından yükseköğretim kurumları kurulabileceğine yönelik açık bir
anayasal düzenleme pozitif hukukta yerini almıştır.
5
Bu çalışmada, söz konusu anayasal düzenlemelerden hareketle,
vakıf yükseköğretim kurumlarının kamulaştırma yetkisinin sona erdi-
rilmesinin anayasal bakımdan doğurduğu sonuçlar ile kamu tüzel ki-
şiliği statüsüne etkisi inceleme konusu yapılmış ve bu bağlamda bazı
hukuki tespit ve değerlendirmeler yapılmaya çalışılmıştır.
3
Kadir Erem, “Türk İdari Yargısında Kamulaştırma (yasal düzenlemeler ve idari
yargı uygulamaları)”, Kamulaştırma Konferansı, 6 Aralık 2011 , Danıştay Başkan-
lığı,
http://www.yargitay.gov.tr/abproje/belge/sunum/conf5/KKirmaci_Ka-
mulastirma.pdf (18.04.2013)
4
Kamulaştırma konusunda daha ayrıntılı bilgi için bkz. Meltem Kutlu, İdari İşlem
Olarak Kamulaştırma ve İptal Davası, Dokuz Eylül Hukuk Fakültesi Yayınları,
İzmir 1992; Pertev Bilgen, İdare Hukuku: Kamulaştırma ve İstimval, Filiz Kitabe-
vi, İstanbul 1996; Şeref Gözübüyük-Turgut Tan, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi,
Ankara 2001, 2. Baskı, C.I, s. 905 v.d.; İsmet Giritli-Pertev Bilgen- Tayfun Akgüner,
İdare Hukuku, Der Yayınları, İstanbul 2001, s. 674-704; Metin Günday, İdare Hu-
kuku, 5. Baskı, İmaj Yayıncılık, Ankara, 2002 s. 209-239; İl Han Özay, Günışığında
Yönetim, 4. Baskı, Alfa Yayınları, İstanbul 2002; Kemal Gözler, İdare Hukuku
Dersleri, 6. Baskı, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa 2007, s. 692 v.d; Gürsel Kaplan,
“Yeni Yasal Düzenlemelere Göre Kamulaştırmasız El Koyma Sebebiyle Doğan
Tazmin Hakkının Tabi Olduğu Usul ve Esaslar”,
Türkiye Barolar Birliği Dergisi
,
2012/99, s. 125-150; Ömer Köroğlu, Kamulaştırma, Seçkin Kitabevi, Ankara, 1995,
s. 132; Zeki Akar, Kamulaştırma ve Kamulaştırmasız El Atma Davaları,
Turhan
Kitabevi, Ankara, 2002.
5
Ali Akyıldız, “Vakıf Üniversiteleri”,
Bilgi Toplumunda Hukuk-Ünal Tekinalp’e Ar-
mağan
C. III, Beta Yayınları, İstanbul 2003, s. 459-500.