Background Image
Previous Page  74 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Abdullah UZ

73

bir yol olarak kabul edilmiştir.

3

Özel mülkiyette bulunan taşınmaz

malların kamulaştırılması karşılığında hakkaniyete uygun ve âdil bir

bedelin ödenmesi, hukuk teorisinde mülkiyet kavramının genişlemesi

olarak adlandırılan bir mal varlığı değerinin bir başka mal varlığı de-

ğeri ile yer değiştirmesi anlamında kabul edildiğinden mülkiyet hak-

kının Anayasa ile teminat altına alınmış olması kamulaştırmaya engel

oluşturmamaktadır.

4

Diğer taraftan, Anayasanın

“Yükseköğretim kurumları”

kenar baş-

lıklı 130 uncu maddesinde

“…

kamu tüzelkişiliğine ve bilimsel özerk-

liğe sahip üniversiteler

Devlet tarafından kanunla kurulur.

Kanunda gösterilen usul ve esaslara göre, kazanç amacına yönelik olma-

mak şartı ile vakıflar tarafından, Devletin gözetim ve denetimine tâbi yükse-

köğretim kurumları kurulabilir…”

hükmü getirilmiş ve böylece vakıflar

tarafından yükseköğretim kurumları kurulabileceğine yönelik açık bir

anayasal düzenleme pozitif hukukta yerini almıştır.

5

Bu çalışmada, söz konusu anayasal düzenlemelerden hareketle,

vakıf yükseköğretim kurumlarının kamulaştırma yetkisinin sona erdi-

rilmesinin anayasal bakımdan doğurduğu sonuçlar ile kamu tüzel ki-

şiliği statüsüne etkisi inceleme konusu yapılmış ve bu bağlamda bazı

hukuki tespit ve değerlendirmeler yapılmaya çalışılmıştır.

3

Kadir Erem, “Türk İdari Yargısında Kamulaştırma (yasal düzenlemeler ve idari

yargı uygulamaları)”, Kamulaştırma Konferansı, 6 Aralık 2011 , Danıştay Başkan-

lığı,

http://www.yargitay.gov.tr/abproje/belge/sunum

/conf5/KKirmaci_Ka-

mulastirma.pdf (18.04.2013)

4

Kamulaştırma konusunda daha ayrıntılı bilgi için bkz. Meltem Kutlu, İdari İşlem

Olarak Kamulaştırma ve İptal Davası, Dokuz Eylül Hukuk Fakültesi Yayınları,

İzmir 1992; Pertev Bilgen, İdare Hukuku: Kamulaştırma ve İstimval, Filiz Kitabe-

vi, İstanbul 1996; Şeref Gözübüyük-Turgut Tan, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi,

Ankara 2001, 2. Baskı, C.I, s. 905 v.d.; İsmet Giritli-Pertev Bilgen- Tayfun Akgüner,

İdare Hukuku, Der Yayınları, İstanbul 2001, s. 674-704; Metin Günday, İdare Hu-

kuku, 5. Baskı, İmaj Yayıncılık, Ankara, 2002 s. 209-239; İl Han Özay, Günışığında

Yönetim, 4. Baskı, Alfa Yayınları, İstanbul 2002; Kemal Gözler, İdare Hukuku

Dersleri, 6. Baskı, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa 2007, s. 692 v.d; Gürsel Kaplan,

“Yeni Yasal Düzenlemelere Göre Kamulaştırmasız El Koyma Sebebiyle Doğan

Tazmin Hakkının Tabi Olduğu Usul ve Esaslar”,

Türkiye Barolar Birliği Dergisi

,

2012/99, s. 125-150; Ömer Köroğlu, Kamulaştırma, Seçkin Kitabevi, Ankara, 1995,

s. 132; Zeki Akar, Kamulaştırma ve Kamulaştırmasız El Atma Davaları,

Turhan

Kitabevi, Ankara, 2002.

5

Ali Akyıldız, “Vakıf Üniversiteleri”,

Bilgi Toplumunda Hukuk-Ünal Tekinalp’e Ar-

mağan

C. III, Beta Yayınları, İstanbul 2003, s. 459-500.