

Sehven mi, Kasten mi ?: Kanun Koyucu ya Açıkça Anayasaya Aykırı ...
82
Görüldüğü üzere, yeniden şekillendirilen yükseköğretimin yasal
çerçevesine dair Taslakta vakıf yükseköğretim kurumlarının kamu
tüzel kişiliklerinin sona erdirilmesi ve buna paralel olarak vakıf yük-
seköğretim kurumlarının ihtiyaç duyduğu taşınmazların kamulaş-
tırılmasında yetkinin Türkiye Yükseköğretim Kuruluna verilmesi
öngörülmüş.
23
Bu yaklaşımın yansıtıldığı söz konusu Taslak metin ka-
nunlaşacağı ana kadar her hangi bir hukuki değer taşımamakla birlikte,
buna ilişkin yaklaşımı ve iradeyi ortaya koyması bakımından dikkate
alınabilecek niteliktedir. Eğer söz konusu yaklaşım yasama sürecinin
diğer aşamalarında da benimsenecek olursa, kamu tüzel kişiliğinden
ve kamulaştırma yetkisinden mahrum vakıf yükseköğretim kurumları
önümüzdeki dönemde yükseköğretim sisteminde yerini alacaktır.
Bu çerçevede, 6456 sayılı Kanunun 24 üncü maddesi ile
4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 7 nci
maddesine “Vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumları
kamulaştırma yoluyla taşınmaz edinemez.” hükmünün eklenmesi,
Anayasaya uygun yorum yöntemi benimsenerek bir hukuki tahlile
23
Vakıf Üniversiteleri Birliğinin Taslak hakkındaki görüşünde ilgili düzenlemeye
ilişkin olarak, “51- Taslağın 68/5. maddesinde
“Vakıf veya özel üniversitelerde eği-
tim-öğretim için zaruri olması halinde yürütme kurulu tarafından verilecek kamu yararı
kararı ve başkanın onayı üzerine bedeli kamulaştırmayı yapacak kurumdan alınmak üze-
re vakıf veya özel üniversite lehine kamulaştırma yapılabilir”
denilerek vakıf ve özel
üniversitelere kamulaştırma hakkı tanınmış, ancak bu hak kullanılması Türkiye
Yükseköğretim Kurulunun iznine tabi kılınmıştır. Özellikle vakıf yükseköğretim
kurumlarının kamulaştırma bakımından devlet yükseköğretim kurumları ile
paralel düzenlenmesinin faydalı olacağını düşünmekteyiz.
52- Taslağın 68/5. maddesinin ikinci cümlesinde yer alan
“Kamulaştırılan taşınma-
zın eğitim ve öğretimde kullanımına gerek kalmadığı takdirde, eski malik bedelini Kuru-
la ödeyerek geri alma önerisini kabul etmezse, taşınmaz Kurul mülkiyetine geçer. Kurul
bu suretle kendisine geçen taşınmazı amacı doğrultusunda kullanılmak üzere bir kamu
üniversitesine devredebilir”
hükmü ile vakıf veya özel yükseköğretim kurumları-
nın kamulaştırma nedeniyle ödedikleri kamulaştırma bedeli kaybolmaktadır. Ta-
şınmazın eski malikinin bedelini kurula ödeyerek geri alması veya geri almadığı
takdirde taşınmazın kurul mülkiyetine geçmesi vakıf/özel yükseköğretim kuru-
munun ödediği paranın yok olması anlamına gelmekte, böylece, vakıf/özel yük-
seköğretim kurumları eğitim öğretimi sürdürmek için gerekli olduğu düşüncesiy-
le yaptıkları kamulaştırma nedeniyle adeta cezalandırılmaktadır. Aynı zamanda
bu durum, eski malik kurula ödeme yaptığı veya taşınmaz kurulun mülkiyetine
geçtiği takdire kurulun, taşınmaz bir devlet yükseköğretim kurumuna devredil-
diği takdirde devlet yükseköğretim kurumunun sebepsiz zenginleşmesine neden
olacaktır. Böyle bir düzenleme hukukun temel ilkelerine aykırıdır.” değerlendir-
melerine yer verilmiştir. Bkz.
http://yeniyasa.yok.gov.tr/?page=downloads&ui
d=97f646c9ad5aea406c0581666823921f. (18.04.2013)