

Sehven mi, Kasten mi ?: Kanun Koyucu ya Açıkça Anayasaya Aykırı ...
78
kamulaştırma yoluyla taşınmaz edinemez.”
hükmünü içerecek şekil-
de bir fıkra eklenmiş ve böylece kuruluş kanunlarında açıkça kamu
tüzel kişiliğine sahip olduğu belirtilen vakıf yükseköğretim kurumla-
rının kamu yararının gerektirdiği hallerde, özel mülkiyette bulunan
taşınmaz malların tamamını veya bir kısmını, kanunla gösterilen esas
ve usullere göre kamulaştırma yetkisi kaldırılmıştır.
Uygulamada, bazı vakıf yükseköğretim kurumlarının kamulaş-
tırma yetkisini Anayasa ve Kamulaştırma Kanununun öngörmüş ol-
duğu amaca hizmet edecek şekilde kullanmadığı, başka bir ifade ile
kamulaştırma yetkisinin bazı vakıf yükseköğretim kurumlarınca kötü-
ye kullanıldığı iddiaları gündeme gelmekle birlikte,
18
söz konusu dü-
zenlemeye neden ihtiyaç duyulduğuna dair ilgili yasama süreci dokü-
manlarında bize fikir verebilecek her hangi bir ifade yer almamaktadır.
İlgili kanun tasarısının 43 üncü madde gerekçesinde, madde metnini
tekrar eder bir şekilde “Madde 43-
Madde ile vakıflar tarafından ku-
rulan yükseköğretim kurumlarının kamulaştırma yoluyla taşınmaz
edinememeleri düzenlenmektedir.”
ifadesine yer verilmiş
19
, gerek Plan
ve Bütçe Komisyonunda gerekse Meclis Genel Kurulunda yapılan gö-
rüşmelerde söz konusu maddenin gerekçesine ve neden böyle bir de-
ğişikliğe ihtiyaç duyulduğuna ilişkin tutanak altına alınmış her hangi
bir ifadeye rastlanılmamıştır.
20
Vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumlarının kamu-
laştırma yoluyla taşınmaz edinememelerine yönelik söz konusu yasal
18
Örneğin İstanbul Aydın Üniversitesi ile ilgili bir haber için bkz.
www.ortadogu-
gazetesi.net/haber.php?id=25738; Aynı şekilde Bahçeşehir Üniversitesinin bir ka-
mulaştırma uygulamasına ilişkin bkz. 29 Mart 2012, Perşembe Takvim
19
Türkiye Büyük Millet Meclisi (Yasama Dönemi Yasama Yılı 24 3)Sıra Sayısı:
443: Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile
Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı ile Ödeme Güçlüğü İçinde Bulunan Bankerlerin İşlemleri Hak-
kında Kanun Hükmünde Kararname, Ankara Milletvekili İzzet Çetin’in; 4447
Sayılı İşsizlik Sigortası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi,
İstanbul Milletvekili Aydın Ağan Ayaydın’ın; 4447 Sayılı İşsizlik Sigortası Kanu-
nunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi, Konya Milletvekili Musta-
fa Baloğlu’nun; Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkın-
da Kanun ile Harçlar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve
Avrupa Birliği Uyum Komisyonu ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporları (1/747,
1/36, 2/883, 2/1285, 2/1325)
20
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurul Tutanağı 24. Dönem 3. Yasama Yılı 87.
Birleşim 03/Nisan /2013 Çarşamba