Background Image
Previous Page  81 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 417 Next Page
Page Background

Sehven mi, Kasten mi ?: Kanun Koyucu ya Açıkça Anayasaya Aykırı ...

80

sal bir yetki olarak kamulaştırma yetkisinin sadece kullanım esas ve

usullerini belirleme hususunda kanun koyucu yetkilendirilmiş olup,

yetkiye ilişkin esas ve usullerin belirlenmesine münhasır olan bir yasa-

ma yetkisinin, anayasal güvenceye bağlanmış kamulaştırma yetkisini

ortadan kaldıracak şekilde kullanılması anayasaya açıkça aykırıdır.

Söz konusu hukuki tespit ve değerlendirmeler çerçevesinde, vakıf

yükseköğretim kurumlarının kamu tüzel kişiliğinin varlığı ve Anaya-

sanın kamu tüzel kişilerine kamulaştırma yetkisi verdiği hususu bir-

likte ele alındığında, 18 Nisan 2013 tarihli ve 28622 sayılı Resmi Gaze-

tede yayımlanan 6456 sayılı Kanunun 24 üncü maddesi ile 4/11/1981

tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 7 nci maddesine

“Vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumları kamulaştırma

yoluyla taşınmaz edinemez.” hükmünü içerecek şekilde bir fıkra ek-

lenmiş ve böylece kuruluş kanunlarında açıkça kamu tüzel kişiliğine

sahip olduğu belirtilen vakıf yükseköğretim kurumlarının kamu yara-

rının gerektirdiği hallerde kamulaştırma yetkisinin kaldırılmış olması-

nın anayasaya açıkça aykırı olduğu söylenebilir.

III. Kanun Koyucu Tarafından Vakıf Yükseköğretim Kurumlarının

Tüzel Kişiliğinin Sona Erdirilmesinin Hukuki Sonuçları

Yukarıda ayrıntılı olarak ifade edilmeye çalışıldığı üzere, kanun

koyucunun sarih iradesini ortaya koyan söz konusu düzenlemenin

anayasaya aykırılık değerlendirmesinin yanı sıra; Kanun koyucunun

Anayasaya aykırılığı açıkça görülen böyle bir yasal düzenlemeye gi-

derek abesle iştigal etmiş olamayacağı,

2547 sayılı Yükseköğretim Ka-

nununun ek 7 nci maddesine eklenen “Vakıflar tarafından kurulan

yükseköğretim kurumları kamulaştırma yoluyla taşınmaz edinemez.”

hükmü ile anayasaya aykırı olmayacak şekilde bir hukuki sonuç do-

ğurmayı hedeflediği ihtimali üzerinde durulabilir.

Bu ihtimalde, acaba Anayasanın 46 ncı maddesinin açık hükmüne

rağmen kanun koyucu böyle bir düzenleme ile nasıl bir hukuki sonuç

doğurmayı hedeflemiştir? Diğer bir ifade ile kanun koyucunun getir-

miş olduğu “Vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumları

kamulaştırma yoluyla taşınmaz edinemez.” Hükmünün anayasa uy-

gun yorum yöntemine tabi tutulması mümkün müdür? Bu soruların

ilgili düzenlemeler çerçevesinde cevabı aşağıda bulunmaya çalışıla-