

Sehven mi, Kasten mi ?: Kanun Koyucu ya Açıkça Anayasaya Aykırı ...
84
yasanın 130 uncu ve 46 ncı maddeleri karşısında makul ve hukuken
kabul edilebilir bir cevap bulunmasının güç hatta imkansızlığı olduğu
kanaatindeyiz.
Vakıf yükseköğretim kurumlarının mali yeterliklerinin yükseköğ-
retim hizmeti kapsamında ihtiyaç duyulan taşınmazların bedelinin
ödenmesi suretiyle satın alınmasına fazlasıyla izin verdiği, vakıf yük-
seköğretim kurumlarının kamulaştırma yapmaksızın ihtiyaç duyduğu
bir taşınmazı satın alabileceği argümanı, kamu yararı gereğince ihtiyaç
duyulan taşınmazın satışına malikinin rıza göstermemesi halinde nasıl
bir süreç işletilebileceği sorusunu cevapsız bırakmaktadır. Bu durum-
da bir an için vakıf yükseköğretim kurumları adına başka bir kamu
tüzel kişisi tarafından kamulaştırma yapılabileceği iddiası da pozitif
düzenlemeler karşısında hukuki dayanaktan yoksundur. Zira, 2942
sayılı Kamulaştırma Kanunun 1 inci maddesinde; özel kanunlarına da-
yanılarak gerçek ve özel hukuk tüzelkişileri adına yapılacak kamulaş-
tırmalarda da, bu Kanun hükümleri uygulanacağı hükmüne yer veril-
miş olup, ancak özel kanunlarında bu yönde bir düzenleme bulunması
halinde başkası adına kamulaştırma mümkün olabilmektedir ki, vakıf
yükseköğretim kurumları bakımından bu yönde bir açık düzenleme
ilgili mevzuatta yer almamaktadır.
Sonuç Yerine
Yukarıda yer verilen değerlendirmeler dikkate alındığında, orta-
da iki ihtimalin varlığından söz edilebilir. 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun ek 7 nci maddesine “Vakıflar tarafından kurulan yükse-
köğretim kurumları kamulaştırma yoluyla taşınmaz edinemez.” hük-
münü ekleyerek Kanun koyucu;
1. Ya Anayasanın 46 ncı maddesinin birinci fıkrasına açıkça aykırı bir
yasal düzenleme yapmış;
2. Ya da (Yasa yapma tekniği bakımından doğru bulunmamakla
birlikte) Anayasaya uygun yorum yöntemi benimsendiğinde, söz
konusu düzenleme ile zımnen vakıf yükseköğretim kurumlarının
kamu tüzel kişiliklerini sona erdirmiştir.
Söz konusu ihtimallerden ilkinin kabulünde, ilgili düzenlemenin
iptal davası yoluyla Anayasa Mahkemesi önüne taşınması ve/veya