Background Image
Previous Page  85 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 85 / 417 Next Page
Page Background

Sehven mi, Kasten mi ?: Kanun Koyucu ya Açıkça Anayasaya Aykırı ...

84

yasanın 130 uncu ve 46 ncı maddeleri karşısında makul ve hukuken

kabul edilebilir bir cevap bulunmasının güç hatta imkansızlığı olduğu

kanaatindeyiz.

Vakıf yükseköğretim kurumlarının mali yeterliklerinin yükseköğ-

retim hizmeti kapsamında ihtiyaç duyulan taşınmazların bedelinin

ödenmesi suretiyle satın alınmasına fazlasıyla izin verdiği, vakıf yük-

seköğretim kurumlarının kamulaştırma yapmaksızın ihtiyaç duyduğu

bir taşınmazı satın alabileceği argümanı, kamu yararı gereğince ihtiyaç

duyulan taşınmazın satışına malikinin rıza göstermemesi halinde nasıl

bir süreç işletilebileceği sorusunu cevapsız bırakmaktadır. Bu durum-

da bir an için vakıf yükseköğretim kurumları adına başka bir kamu

tüzel kişisi tarafından kamulaştırma yapılabileceği iddiası da pozitif

düzenlemeler karşısında hukuki dayanaktan yoksundur. Zira, 2942

sayılı Kamulaştırma Kanunun 1 inci maddesinde; özel kanunlarına da-

yanılarak gerçek ve özel hukuk tüzelkişileri adına yapılacak kamulaş-

tırmalarda da, bu Kanun hükümleri uygulanacağı hükmüne yer veril-

miş olup, ancak özel kanunlarında bu yönde bir düzenleme bulunması

halinde başkası adına kamulaştırma mümkün olabilmektedir ki, vakıf

yükseköğretim kurumları bakımından bu yönde bir açık düzenleme

ilgili mevzuatta yer almamaktadır.

Sonuç Yerine

Yukarıda yer verilen değerlendirmeler dikkate alındığında, orta-

da iki ihtimalin varlığından söz edilebilir. 2547 sayılı Yükseköğretim

Kanununun ek 7 nci maddesine “Vakıflar tarafından kurulan yükse-

köğretim kurumları kamulaştırma yoluyla taşınmaz edinemez.” hük-

münü ekleyerek Kanun koyucu;

1. Ya Anayasanın 46 ncı maddesinin birinci fıkrasına açıkça aykırı bir

yasal düzenleme yapmış;

2. Ya da (Yasa yapma tekniği bakımından doğru bulunmamakla

birlikte) Anayasaya uygun yorum yöntemi benimsendiğinde, söz

konusu düzenleme ile zımnen vakıf yükseköğretim kurumlarının

kamu tüzel kişiliklerini sona erdirmiştir.

Söz konusu ihtimallerden ilkinin kabulünde, ilgili düzenlemenin

iptal davası yoluyla Anayasa Mahkemesi önüne taşınması ve/veya