

TBB Dergisi 2013 (108)
Abdullah UZ
81
caktır. Eğer kanun koyucu böyle bir düzenleme ile Anayasaya aykırı
olmayan bir hukuki sonuç öngörmüşse, Anayasanın 46 ve 130 uncu
maddeleri ile 2547 ve 2809 sayılı Kanunun ilgili maddeleri esas alındı-
ğında şu tespit ve değerlendirmeler yapılabilir.
Bu bağlamda öncelikle, yükseköğretimin yeniden yapılandırılması
ve bu kapsamda yükseköğretimin yasal çerçevesinin yeniden belirlen-
mesi amacıyla yürütülen çalışmalar sonrasında ortaya konulan Yükse-
köğretim Tasa Taslağının konuya ilişkin hükümleri üzerinde durulabi-
lir. Kamu oyu ile de paylaşılan söz konusu Taslağın
22
“Yüksekö
ğ
retim
kurumlar
ını
n kurulu
ş
u”
kenar başlıklı 25 inci maddesinde,
“(1) Yüksekö
ğ-
retim kurumlar
ı
Devlet, vak
ı
f ya da özel yüksekö
ğ
retim kurumu olmak üzere
farkl
ı
statülerde kurulabilir. Devlet yüksekö
ğ
retim kurumu kanunla, özel ve
vak
ı
f yüksekö
ğ
retim kurumlar
ı
ise Kurulun teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
karar
ı
ile kurulur. Devlet yükseköğretim kurumları kamu tüzel kişiliğini, diğer
yükseköğretim kurumları ise özel hukuk tüzel kişiliğini haizdir.”
düzenlemesi
getirilmiş,
“Mali kolayl
ı
klar”
kenar başlıklı 73 üncü maddesinde ise,
“
(1)
Devlet, vak
ı
f ve özel yüksekö
ğ
retim kurumlar
ı
genel bütçeye dahil kamu kurum
ve kurulu
ş
lar
ı
na tan
ı
nan mali muafiyetler, istisnalar ve di
ğ
er mali kolayl
ı
k-
lardan aynen yararlan
ı
rlar ve bunlara yap
ı
lacak her türlü ba
ğış
ve yard
ı
mlar
gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri taraf
ı
ndan beyannamede bildirilecek gelir
ve kurum kazançlar
ı
ndan indirilebilir. Ba
ğış
ve vasiyetlerin kullan
ı
lmas
ı
nda,
ba
ğış
ve vasiyet yapanlar
ı
n koyduklar
ı
ve kanunlara göre geçerli say
ı
lan kay
ı
t-
lara ve
ş
artlara uyulur. Kamula
ştı
rma yoluyla ta
şı
nmaz edinimi, sadece Devlet
yüksekö
ğ
retim kurumlar
ı
taraf
ı
ndan yap
ı
labilir.
…
(5) Vak
ı
f veya özel üniversitelerde e
ğ
itim–ö
ğ
retim için zaruri olmas
ı
ha-
linde yürütme kurulu taraf
ı
ndan verilecek kamu yarar
ı
karar
ı
ve ba
ş
kan
ı
n
onay
ı
üzerine bedeli kamula
ştı
rmay
ı
yapacak kurumdan al
ı
nmak üzere vak
ı
f
veya özel üniversite lehine kamula
ştı
rma yap
ı
labilir. Kamula
ştırı
lan ta
şı
n-
maz
ı
n e
ğ
itim ve ö
ğ
retimde kullan
ımı
na gerek kalmad
ığı
takdirde, eski malik
bedelini Kurula ödeyerek geri alma önerisini kabul etmezse, ta
şı
nmaz Kurul
mülkiyetine geçer. Kurul bu suretle kendisine geçen ta
şı
nmaz
ı
amac
ı
do
ğ
rul-
tusunda kullan
ı
lmak üzere bir kamu üniversitesine devredebilir.”
hükmüne
yer verilmiştir.
22
http://yeniyasa.yok.gov.tr/files/deaed4775cb01c29786a7dda47c57672..pdf(18.04.2013)