

TBB Dergisi 2013 (108)
Abdullah UZ
77
II. Vakıf Yükseköğretim Kurumlarının Kamulaştırma Yetkisi ve
Bu Yekinin Sona Erdirilmesi Sorunu
İlgili anayasal ve yasal düzenlemeler birlikte değerlendirildiğin-
de, anayasal düzeyde olmamakla birlikte kanun koyucunun bu yön-
deki tercihi üzerine yasal düzeyde kamu tüzel kişiliğine sahip olduğu
açıkça belirtilen vakıf yükseköğretim kurumlarının, sahip oldukları
bu kamu tüzel kişiliğinin bir sonucu olarak, kamulaştırmayı düzenle-
yen Anayasanın 46 ncı maddesi kapsamına girdiği ve anayasal bir ka-
mulaştırma yetkisine sahip olduğu kuşkusuzdur.
16
Diğer bir ifade ile,
Anayasanın 46 ncı maddesinin
“
Devlet ve kamu tüzelkişileri; kamu
yararının gerektirdiği hallerde, gerçek karşılıklarını peşin ödemek şar-
tıyla, özel mülkiyette bulunan taşınmaz malların tamamını veya bir
kısmını, kanunla gösterilen esas ve usullere göre,
kamulaştırmaya ve
bunlar üzerinde idarî irtifaklar kurmaya yetkilidir.”
hükmü uyarınca,
ilgili kanunlarında birer kamu tüzel kişisi olduğu açıkça belirtilen va-
kıf yükseköğretim kurumlarının da kamu yararının gerektirdiği hal-
lerde, özel mülkiyette bulunan taşınmaz malların tamamını veya bir
kısmını, kanunla gösterilen esas ve usullere göre, kamulaştırma yetkisi
bulunmaktadır.
17
Hal böyle olmakla birlikte, 18 Nisan 2013 tarihli ve 28622 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan 6456 sayılı Kanunun 24 üncü maddesi ile
4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 7 nci
maddesine
“Vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumları
yasal düzenlemeleri haklı olarak eleştiren Gözler’in bu bağlamda oldukça güzel
bir çalışması için bkz. Kemal Gözler, “6360 Sayılı Kanun Hakkında Eleştiriler”,
www.idare.gen.tr/6360-elestiriler.htm.(18.04.2013)
16
Gürsel Öcal Dörtgöz, Tapu ve Kadastro ile İlgili Talimatlar ve Yorumlar, 2010, s.
460. Tercan Gülmüş
,”
Vakıf Üniversitelerine Kamulaştırma Kanununa Göre Ta-
şınmaz Devri”,
http://www.milliemlak.org/cyorum/detay/19; www.icisleri.
gov.tr/ortak_icerik
/www.icisleri/vakifuniversite.pdf(18.04.2013)
;
Danıştay Al-
tıncı Dairesinin 22.09.2003 tarih ve 2002/946 esas, 2003/4410 karar sayılı kara-
rı; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 2003/12-116 E., 2003/111 K.; Yargıtay Hukuk
Genel Kurulu 2003/12-116 Esas ve 2003/111 Karar sayılı söz konusu kararında
haczedilmezlik kuralının sınırlandırılması gerektiği ve bu düzenlemenin son de-
rece ayrıksal (istinai) durumlarda sözkonusu olması gerektiği, bu bağlamda bir
kamu tüzel kişisinin mal ve gelirlerinin haczedilmemesi için kanunda açık kük-
mün bulunması gerektiği, bu nedenlerle davalı borçlu vakıf üniversitenin, davaya
konu gelirlerinin haczedilebileceği yönünde çok önemli bir karar almıştır. Ayrıca
bkz.
http://www.icisleri.gov.tr/yayinlar/inceleme_arastirma/arazi_tahsisi.htm
(18.04.2013)
17
Gözler, s. 227, 694.