Background Image
Previous Page  428 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 428 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (110)

Melek ACU

427

maddesinde “

Din kültürü ve ahlâk öğretimi ilk ve orta-öğretim kurumların-

da okutulan zorunlu dersler arasında yer alır

” denilerek, bu ders kişilerin

tercihine bırakılmamıştır. Yoksul, başarılı öğrencileri burs veya başka

yollarla destekleme, özel eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kı-

lacak hale gelmeleri için gerekli tedbirleri alma ödevi, devlete yüklen-

miştir.

Sözleşmenin Birinci Protokolün 2. maddesinde düzenlenen eği-

tim hakkında; hakkın içeriği ve unsurları belirlenmemiş, devlete ço-

cukların eğitim ve öğretiminde ebeveynlerin dini ve felsefi inançlarına

uygunluğu sağlama görevi verilmiştir.

64

Devletin dini felsefi inançlara

aykırı olacak şekilde eğitim vermesi yasaklanmıştır.

65

Maddenin birin-

ci cümlesi tek başına ele alındığında devletleri özel okulları destekle-

me ve desteklememe konusunda özgür bıraktığı anlaşılmaktadır.

66

Bireysel başvuru kapsamında yer alan eğitim hakkı; Anayasa’nın

42., 24/4. ve 174. maddeleri ile birlikte değerlendirilerek Anayasa

Mahkemesince karar verileceği, anayasal düzenleme ile Sözleşme ara-

sında çatışma olmadığı görülmektedir.

13- Serbest seçim hakkı:

AİHS’in Ek Protokolü‘nün 3. madde-

sinde; devletlere, Yasama organlarını oluşturmak için “

serbest seçim

yapma görevi verilmiştir. “

Serbest seçim

” kavramı; seçmenin belli ta-

raf lehine oy kullanmak zorunda bırakılmamasıdır. Seçimler, herkesin

düşüncelerini özgürce açıklayabileceği koşullarda, makul aralıklarla,

gizli oyla yapılır. Halkın düşüncelerini özgürce ifade etmesinin güven-

ce altına alındığı koşulları öngören madde; açıkça belirtilmemiş ise de,

64

Hasan ve Eylem Zengin/Türkiye, Başvuru No: 1448/04, Karar Tarihi 9.10.2007,

kararında özetle; Türkiye’de zorunlu olarak okutulan din kültürü ve ahlak bilgisi

dersinin içeriği nedeniyle, alevi olduğunu söyleyen vatandaşımızın çocuğunun

bu dersten muaf olması talebini, iç hukuk yollarını tüketerek AİHM’e başvurmuş-

tur. Türk eğitim sisteminde ailelerin inancını saygıyı garantileyen uygulamalar

irdelendiğinde, okul yönetiminin muaf tutulma isteğini her zaman geri çevirme

yetkisinin olduğu, okutulan ders kitabının içeriği itibariyle Sünni mezhebe göre

hazırlandığından, farklı mezhebe mensup ailenin çocuğunun inancı arasında ça-

tışma olabileceği değerlendirilerek eğitim hakkının ihlaline karar verilmiştir.

65

Kjeldsen Busk Madsen ve Pedersen-Danimarka, Başvuru No: 5095/71, , Karar Ta-

rihi 7/12/1976, bkz. Doğru, Osman, İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi İçtihatları,

cilt 1, 2004, s. 181.

66

Osman, Doğru, Çeviri, İnsan Hakları Kararlar Derlemesi, cilt 1, İstanbul Barosu

Yayını, İstanbul 1998, s. 36-46; Aktaran Mesut Gülmez; Eğitim ve ‘İnsan Hakları

Eğitimi’ Hakları; İnsan Hakları; Cogito; Yapı Kredi Yayınları; 1. Baskı; İstanbul:

Aralık 2000; s. 320.