Background Image
Previous Page  427 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 427 / 441 Next Page
Page Background

Bireysel Başvuruya Konu Edilebilecek Haklar

426

organları tarafından yapılması gerekmemektedir. Bireyler arasındaki

uyuşmazlıkların çözümünde uygulanan hukuka aykırılıklar veya çö-

zümsüzlüğün kurumsallaştırılması gibi durumlar, kamusal güçlerin

işleyişiyle doğrudan bağlantılı olduğundan; bireylerin oluşan zararla-

rının tazmini için fatura, devlete gönderilmektedir.

Sözleşme’nin 6. maddesinde “

medeni hak ve vecibelerle ilgili bir niza

kavramı düzenlendiği için, AİHM mülkiyet hakkını içeren başvuruda

aynı zamanda adil yargılanma ilkesini de uygulamaktadır. Mülkiyet

hakkı ihlali iddiasıyla başvurucu, AİHM’e gelmeden önce iddiasını

yetkili ulusal bir makama başvurma olanağından yoksun bırakılmışsa,

Sözleşme’nin 13.maddesinin ihlali olup olmadığı değerlendirilmekte-

dir. Ya da başvurucu ile emsal davalarda ulusal makamlar tarafından

herhangi bir nedenle ayrımcılık yapılmış ise; 14. madde de düzenlenen

Ayrımcılık Yasağı

” uygulanabilmektedir.

Bireysel başvuru kapsamında; Anayasa’nın 35. maddesi ile örne-

ğin kamulaştırmayı düzenleyen Anayasa’nın 46. maddesi ve mülkiyet

hakkı ihlali iddiasında yargılamanın uzunluğu noktasında adil yargı-

lanma hakkı birlikte değerlendirilmesi beklenmektedir.

12- Eğitim ve Öğrenim Hakkı ve Ödevi:

Eğitim hakkı, insanı öne

çıkaran, insana değer veren, insanın şahsiyetine, yeteneklerine, onuru-

na saygıyı bütünleştiren, bireysel, sosyal ve kültürel bir haktır.

63

Eğitim

hakkı evrensel, temel insan hakkı olarak kabul edilmiş olup, devletler

bu hakkı kendi koşullarına uygun anayasalarında ve yasalarında dü-

zenlemişlerdir.

Anayasa’nın 42. maddesinde hiç kimsenin eğitim ve öğrenim hak-

kından yoksun bırakılamayacağı belirlenerek, din, dil, ırk, cinsiyet

ayrımı yapılmadan her ortamdan gelen bireylerin bu hakka sahip ol-

duğu anayasal teminat altına alınmıştır. İlköğretimin tüm vatandaşlar

için zorunlu olduğu, eğitim ve öğretimin “

Atatürk ilkeleri ve inkılâpları

doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre

…” yapılacağı ve

milletlerarası antlaşmalar saklı kalmak şartıyla “

Türkçeden başka hiçbir

dil, eğitim ve öğretim kurumlarında Türk vatandaşlarına ana dilleri olarak

okutulamaz ve öğretilemez

” ilkeleri düzenlenmiştir. Anayasa’nın 24/4.

63

Mevlani, Ulusoy,

Eğitimin Anayasal ve Yasal Temelleri

,

http://www.amatorce

edebiyat.com/eser.asap?id=15368,2.12.2012