

TBB Dergisi 2014 (111)
Tuğçe AKDEMİR
275
Bugün vergi yükümlülüğüne aykırılıklar veya vergi ödememe,
devlete değil, demokratik toplum düzeni içinde başkasının haklarına
zarar bağlamında algılanmalıdır. Nitekim AHİM, yakın tarihli sözleş-
meye aykırı bulduğu Riener Kararı’nda
61
, vergi borcu nedeniyle yurt
dışına çıkış yasağı ile seyahat özgürlüğüne müdahalede meşru gerek-
çeyi, “
kamu düzeni ve başkalarının hak ve özgürlüklerini koruma
” bağla-
mında değerlendirmiştir.
62
Anayasa Mahkemesi’nin yurt dışına çıkış yasağına ilişkin 5682 sa-
yılı Pasaport Kanunu’nun 22. maddesinin “ … vergiden borçlu olduğu
pasaport vermeye yetkili makamlara bildirilenlere …” hükmünü iptal
etmesinde ki en önemli gerekçe yukarıda açıklanan Anayasal hüküm-
ler çerçevesinde, yerleşme ve seyahat hürriyetinin tebliğ ile sınırlandı-
rılmayacağına ilişkindir. Yurt dışı çıkış yasağının tebliğ ile yapılama-
yacağı gibi uygulamanın tüm yasal unsurlarının yasada yerini alması
gerekmektedir. Dolayısıyla, seyahat hürriyetine ilişkin sınırlama geti-
rebilmek için, diğer bir ifade ile yurt dışı çıkış yasağı uygulayabilmek
için, referans tamamen kanun olmalıdır. Bu temel esasın ihlali iptal
gerekçelerinden birini oluşturmaktadır.
63
Mükellefin, vergiye ilişkin hak ve özgürlüğünü etkileyebilecek di-
ğer bir durum ise,
ayrımcılık yasağına
riayet edilmemesi oluşturmak-
tadır. Ayrımcılık yasağı, aynı hukuki durumda olanlara aynı hukuki
muamelenin uygulanmasının gereği olarak eşitlik ilkesi çerçevesinde
ele alınır.
64
61
Riener-Bulgaristan Davası 23.05.2006 tarihli No. 46343/99: “AİHM, yetkili merci-
lerin kararlarında ölçülülük ilkesini gereğince gözetmediklerini ve başvurana geti-
rilen seyahat yasağının süresi belirsiz otomatik bir tedbir olduğunu kaydetmiştir.
AİHM ayrıca ilgili hukuk ve uygulamalarda muğlaklık bulunduğunu kaydetmiş-
tir. Uzun süre devam ettirilen bu seyahat yasağı güdülen amaçla, yani söz konusu
verginin ödenmesini temin amacıyla orantılı değildi. Bu nedenle, AİHM 4 Numa-
ralı Protokolün 2. maddesinin ihlal edildiğine hükmetmiştir. AİHM, başvuranın
teoride seyahat yasağına itiraz etme olasılığı bulunmakla birlikte, uygulamada
ulusal mahkemelerin seyahat yasağının kanuna uygunluğunu yalnızca usul ba-
kımından incelediklerini ve şikayetin esasına bakmadıklarını kaydetmiştir. Dola-
yısıyla, AİHM Bulgar hukukundaki inceleme kapsamının çok sınırlı olduğundan
bahisle oybirliğiyle Sözleşmenin 13. maddesinin ihlal edildiğine hükmetmiştir.”
62
Yaltı, agm., s.112.
63
Aydoğmuş
Mahmut, “Yurtdışı Çıkış Yasağı Uygulamasında Neler Değişti?”,
Vergi Sorunları Dergisi
, S.241,2008
,http://www.vergisorunlari.com.tr/makale.aspx?makaleno=2297, Erişim Tarihi: 19.06.2013.
64
Sancakdar Oğuz, “Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin Türk Yargı Sistemindeki
Konumu ve Kararların İdari Yargı Hakiminin Vereceği Kararlara Etkisi”, Danış-
tay ve İdari Yargı Günü 139. Yıl -11 Mayıs 2007, Danıştay Matbaası, Ankara, 2008,
s.219.