Background Image
Previous Page  77 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 77 / 413 Next Page
Page Background

Sosyal Diyalog Perspektifinde Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Konseyi

76

şarttır. Türkiye’nin 1993 yılında Uluslararası Çalışma Normları Uy-

gulamasının Geliştirilmesinde Üçlü Danışmaya İlişkin 144 sayılı ILO

Sözleşmesi’ni onaylamasıyla, bir Ekonomik ve Sosyal Konsey oluştur-

ma yükümlülüğü doğmuştu.

6

Bunun üzerine 17 Mart 1995’de yayınla-

nan 1995/5 sayılı Başbakanlık Genelgesi’yle Türkiye’nin ilk Ekonomik

ve Sosyal Konseyi kurulmuştur. 21 Nisan 2001’de ise 4641 sayılı “Eko-

nomik ve Sosyal Konseyin Kuruluşu, Çalışma esas ve Yöntemleri Hak-

kında Kanunun çıkartılmasıyla Konseye yasal bir statü kazandırılmış-

tır.

7

Bu Konsey oluşturulurken sadece bir danışma konseyi niteliğinde

yapılandırılmıştır. Konseyin görevi; ekonomik ve sosyal politikaların

oluşumunda farklı çıkarların temsili aracılığıyla toplumsal uzlaşma ve

işbirliğini gerçekleştirme, endüstri ilişkilerinde kalıcı barışın sağlan-

ması ve istihdam, verimlilik ve gelirlerle ilgili konularda hükümete

danışmanlık yapmaktır.

8

2003 yılında 4857 sayılı İş Kanununun yürür-

lüğe girmesiyle “Üçlü Danışma Kurulu” adında yeni bir sosyal diyalog

mekanizması kurulmuştur (bkz: İşK m.114). Bu Kurul da bir danışma

kurulu niteliğindedir. Kanunda kuruluş amacı; çalışma barışının ve

endüstri ilişkilerinin geliştirilmesi, çalışma hayatıyla ilgili mevzuat ça-

lışmalarının ve uygulanmasının izlenmesi olarak belirlenmiştir (İşK

m.114). Kurul, her ne kadar 4641 sayılı Kanun ile kurulan Ekonomik

ve Sosyal Konseyin bir alt kolu olarak kurulmuş olsa da

9

, görev alanı

ve üye dağılımı bağlamında bu Konseyden farklılık göstermektedir.

10

Konunun insan sağlığı boyutu düşünüldüğünde, ülke genelinde

iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili politika ve stratejilerin belirlenmesin-

de sosyal tarafların katkıda bulunması büyük önem taşımaktadır.

Birçok insanı ve kesimi ilgilendiren bu alanda, konuya değişik açılar-

dan bakan güç odakları arasında güç birliği oluşturmak gereklidir.

11

Türkiye’de ulusal düzeyde bir iş sağlığı ve güvenliği kurulu oluşturul-

ması fikri ilk olarak 1965 yılında Devlet Planlama Teşkilatı’nın günde-

mine gelmiştir. Kurulun oluşturulmasına ilişkin olarak icra planında

yer alan bu düşünce, maalesef III. ve IV. Kalkınma Planı dönemlerinde

6

Parlak, s.17.

7

Parlak, s.18.

8

Konseyin işleyişine ilişkin eleştirel bir bakış için bkz: Parlak, s.18 vd.

9

Kurul ile ilgili olarak bkz: 04.04.2004 tarihli Çalışma Hayatına İlişkin Üçlü Danış-

ma Kurulu Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik.

10

Koray/Çelik, s.68.

11

Fişek, Karar Verici Konum, s.13.