

Sosyal Diyalog Perspektifinde Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Konseyi
76
şarttır. Türkiye’nin 1993 yılında Uluslararası Çalışma Normları Uy-
gulamasının Geliştirilmesinde Üçlü Danışmaya İlişkin 144 sayılı ILO
Sözleşmesi’ni onaylamasıyla, bir Ekonomik ve Sosyal Konsey oluştur-
ma yükümlülüğü doğmuştu.
6
Bunun üzerine 17 Mart 1995’de yayınla-
nan 1995/5 sayılı Başbakanlık Genelgesi’yle Türkiye’nin ilk Ekonomik
ve Sosyal Konseyi kurulmuştur. 21 Nisan 2001’de ise 4641 sayılı “Eko-
nomik ve Sosyal Konseyin Kuruluşu, Çalışma esas ve Yöntemleri Hak-
kında Kanunun çıkartılmasıyla Konseye yasal bir statü kazandırılmış-
tır.
7
Bu Konsey oluşturulurken sadece bir danışma konseyi niteliğinde
yapılandırılmıştır. Konseyin görevi; ekonomik ve sosyal politikaların
oluşumunda farklı çıkarların temsili aracılığıyla toplumsal uzlaşma ve
işbirliğini gerçekleştirme, endüstri ilişkilerinde kalıcı barışın sağlan-
ması ve istihdam, verimlilik ve gelirlerle ilgili konularda hükümete
danışmanlık yapmaktır.
8
2003 yılında 4857 sayılı İş Kanununun yürür-
lüğe girmesiyle “Üçlü Danışma Kurulu” adında yeni bir sosyal diyalog
mekanizması kurulmuştur (bkz: İşK m.114). Bu Kurul da bir danışma
kurulu niteliğindedir. Kanunda kuruluş amacı; çalışma barışının ve
endüstri ilişkilerinin geliştirilmesi, çalışma hayatıyla ilgili mevzuat ça-
lışmalarının ve uygulanmasının izlenmesi olarak belirlenmiştir (İşK
m.114). Kurul, her ne kadar 4641 sayılı Kanun ile kurulan Ekonomik
ve Sosyal Konseyin bir alt kolu olarak kurulmuş olsa da
9
, görev alanı
ve üye dağılımı bağlamında bu Konseyden farklılık göstermektedir.
10
Konunun insan sağlığı boyutu düşünüldüğünde, ülke genelinde
iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili politika ve stratejilerin belirlenmesin-
de sosyal tarafların katkıda bulunması büyük önem taşımaktadır.
Birçok insanı ve kesimi ilgilendiren bu alanda, konuya değişik açılar-
dan bakan güç odakları arasında güç birliği oluşturmak gereklidir.
11
Türkiye’de ulusal düzeyde bir iş sağlığı ve güvenliği kurulu oluşturul-
ması fikri ilk olarak 1965 yılında Devlet Planlama Teşkilatı’nın günde-
mine gelmiştir. Kurulun oluşturulmasına ilişkin olarak icra planında
yer alan bu düşünce, maalesef III. ve IV. Kalkınma Planı dönemlerinde
6
Parlak, s.17.
7
Parlak, s.18.
8
Konseyin işleyişine ilişkin eleştirel bir bakış için bkz: Parlak, s.18 vd.
9
Kurul ile ilgili olarak bkz: 04.04.2004 tarihli Çalışma Hayatına İlişkin Üçlü Danış-
ma Kurulu Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik.
10
Koray/Çelik, s.68.
11
Fişek, Karar Verici Konum, s.13.