

Sosyal Diyalog Perspektifinde Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Konseyi
82
sinde rastlanılmaktadır. Bu hükme göre; “…kamu görevlileri adına en
çok üyeye sahip konfederasyonu, Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Kon-
federasyonu, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu, …, Hak
İşçi Sendikaları Konfederasyonu, Devrimci İşçi Sendikaları Konfe-
derasyonunu temsil eden üçer temsilciden… oluşur”. Yine, üye yapı-
sı açısından benzer şekilde, Üçlü Danışma Kurulu; Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanı veya Müsteşarı başkanlığında, gündem konularına
göre bakanlığa bağlı ve ilgili kurumların birim amirlerinden, işçi sen-
dikaları konfederasyonlarından birer, kamu görevlileri sendikaları
konfederasyonlarından birer ve en fazla üyeye sahip işveren konfede-
rasyonundan üç temsilciden meydana gelmektedir.
27
Bu yorumlama ışığında, birinci ve ikinci gruptaki üye sayılarının
denkliği dikkate alınarak devlet ve devlet dışı katılımcı üyelerin şekli
açıdan konsey yapısının yönetime katılma ilkelerine aykırı olmadığı
düşünülebilir. Hatta üçüncü grupta yer alan “iş sağlığı ve güvenliği
konusunda faaliyet gösteren kurum veya kuruluşlardan en fazla iki
temsilcinin” katılımıyla üye sayısı devlet dışı üyeler lehine artırılabil-
mektedir. Her ne kadar üçüncü grupta yer alanlardan Yönetmeliğin
5.maddesinin 1.fıkra (d) bendinde “temsilci” olarak bahsedilse de, aynı
maddenin 2.fıkrasında bu temsilcilerin de “üye” olduğu açıkça belirtil-
miştir. Bu üyeler de Konseyin diğer üyeleriyle aynı haklara sahiptirler.
Ancak burada dikkati çeken en önemli nokta, gerek Kanunun 21.mad-
desinin 2.fıkra (d) bendindeki, gerekse Yönetmeliğin 5.maddesinin (d)
bendindeki metinde, “iş sağlığı ve güvenliği konusunda faaliyet göste-
ren kurumlar veya kuruluşlar arasından” seçilecek 2 üyenin seçimin-
de belirleyici objektif bir kriterin bulunmayışıdır. Aşağıda da izah edi-
leceği üzere, oyların etkinliği açısından düşünüldüğünde Konseydeki
hükümet temsilcilerinin bu iki üyeyi kendi istekleri doğrultusunda
belirlemelerinin pek de zor olmayacağı değerlendirilmektedir.
İşçi sendikası üst kuruluşları ve kamu görevlileri sendikaları üst
kuruluşlarının sayıları 3 veya 3’ten fazla olduğundan, Yönetmeliğin
5.maddesine göre Konsey üyesi belirlenmesinde sorun yaşanmayacak-
tır. Ancak işveren sendikaları konfederasyonu olarak halen Türkiye’de
tek bir konfederasyonun olduğu düşünülürse, işveren tarafından sa-
dece 1 üyenin katılması sözkonusu olacaktır ki, bu da maddenin metin
27
Süzek, İş Hukuku, s.46; Üçlü Danışma Kuruluna İlişkin Yön. m.4.