Background Image
Previous Page  83 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 413 Next Page
Page Background

Sosyal Diyalog Perspektifinde Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Konseyi

82

sinde rastlanılmaktadır. Bu hükme göre; “…kamu görevlileri adına en

çok üyeye sahip konfederasyonu, Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Kon-

federasyonu, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu, …, Hak

İşçi Sendikaları Konfederasyonu, Devrimci İşçi Sendikaları Konfe-

derasyonunu temsil eden üçer temsilciden… oluşur”. Yine, üye yapı-

sı açısından benzer şekilde, Üçlü Danışma Kurulu; Çalışma ve Sosyal

Güvenlik Bakanı veya Müsteşarı başkanlığında, gündem konularına

göre bakanlığa bağlı ve ilgili kurumların birim amirlerinden, işçi sen-

dikaları konfederasyonlarından birer, kamu görevlileri sendikaları

konfederasyonlarından birer ve en fazla üyeye sahip işveren konfede-

rasyonundan üç temsilciden meydana gelmektedir.

27

Bu yorumlama ışığında, birinci ve ikinci gruptaki üye sayılarının

denkliği dikkate alınarak devlet ve devlet dışı katılımcı üyelerin şekli

açıdan konsey yapısının yönetime katılma ilkelerine aykırı olmadığı

düşünülebilir. Hatta üçüncü grupta yer alan “iş sağlığı ve güvenliği

konusunda faaliyet gösteren kurum veya kuruluşlardan en fazla iki

temsilcinin” katılımıyla üye sayısı devlet dışı üyeler lehine artırılabil-

mektedir. Her ne kadar üçüncü grupta yer alanlardan Yönetmeliğin

5.maddesinin 1.fıkra (d) bendinde “temsilci” olarak bahsedilse de, aynı

maddenin 2.fıkrasında bu temsilcilerin de “üye” olduğu açıkça belirtil-

miştir. Bu üyeler de Konseyin diğer üyeleriyle aynı haklara sahiptirler.

Ancak burada dikkati çeken en önemli nokta, gerek Kanunun 21.mad-

desinin 2.fıkra (d) bendindeki, gerekse Yönetmeliğin 5.maddesinin (d)

bendindeki metinde, “iş sağlığı ve güvenliği konusunda faaliyet göste-

ren kurumlar veya kuruluşlar arasından” seçilecek 2 üyenin seçimin-

de belirleyici objektif bir kriterin bulunmayışıdır. Aşağıda da izah edi-

leceği üzere, oyların etkinliği açısından düşünüldüğünde Konseydeki

hükümet temsilcilerinin bu iki üyeyi kendi istekleri doğrultusunda

belirlemelerinin pek de zor olmayacağı değerlendirilmektedir.

İşçi sendikası üst kuruluşları ve kamu görevlileri sendikaları üst

kuruluşlarının sayıları 3 veya 3’ten fazla olduğundan, Yönetmeliğin

5.maddesine göre Konsey üyesi belirlenmesinde sorun yaşanmayacak-

tır. Ancak işveren sendikaları konfederasyonu olarak halen Türkiye’de

tek bir konfederasyonun olduğu düşünülürse, işveren tarafından sa-

dece 1 üyenin katılması sözkonusu olacaktır ki, bu da maddenin metin

27

Süzek, İş Hukuku, s.46; Üçlü Danışma Kuruluna İlişkin Yön. m.4.