Background Image
Previous Page  180 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 180 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Hakan Sabri ÇELİKYAY

179

uyarınca, 31.12.2012 itibariyle, ülkemizde 129 merkezde izleme kurulu

görev yapmakta ve bu kurullarda toplam 680 kişi yer almaktadır

45

.

İzleme kurulları üyelerinde aranacak nitelikler Kanun’un 3. mad-

desinde sıralanmıştır. Buna göre, izleme kuruluna üye seçilebilmek

için 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda öngörülen genel şartla-

ra ek olarak, otuz beş yaşını doldurmuş olmak; tıp, eczacılık, hukuk,

kamu yönetimi, sosyoloji, psikoloji, sosyal hizmetler, eğitim bilimleri

ve benzeri alanlarda en az dört yıllık yüksek öğretim kurumlarından

veya bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğrenim

kurumlarından mezun olmak ve mesleği ile ilgili olarak kamu ku-

rum ve kuruluşlarında ya da özel sektörde en az on yıl çalışmış bu-

lunmak; kişisel nitelikleri ile çevresinde dürüst, güvenilir ve ahlaklı

olarak tanınmış olmak; herhangi bir siyasi partinin merkez, il veya

ilçe teşkilatında görevli bulunmamak şartları aranmaktadır. Kimlerin

izleme kurullarına seçilemeyeceği ise Kanun’un 4. maddesinde be-

lirtilmiş olup, bu maddede üyelerin tarafsızlığını sağlamaya yönelik

yasaklara yer verilmektedir

46

. Kurul üyelerinde aranacak niteliklerin

yer aldığı maddede sayılan meslek gruplarının geniş tutulması olumlu

bir düzenlemedir. İlk bakışta, infaz uygulamalarının değerlendirildiği

bu kurullarda sadece hukuk eğitimi alanların görev yapması düşü-

nülebilir ise de, infaz kurumlarındaki sorunların çok boyutlu olması,

farklı meslek gruplarının da kurullarda yer alabilmesini gerekli kıl-

maktadır. Bu bağlamada özellikle, tıp, psikoloji, eğitim bilimleri gibi

alanlarda eğitim almış kişilerin kurullarda yer alması, tutuklu ve hü-

kümlülerin sorunlarının farklı açılardan değerlendirilmesine olanak

sağlayacaktır. Nitekim, yukarıda değinilen Paris İlkeleri’nde de kurul-

ların oluşumunda çoğulculuğun esas alınması vurgulanmaktadır. Bu

bağlamda kurullarda yer alan üyelerin önemli bir bölümünün kamu

görevlisi olması çoğulculuk açısından sorun yaratabilir. Bu nedenle,

45

2012Faaliyet Raporu, s. 5.

46

Ancak madde yer alan, kurul üyeliğine seçilebilmek için ceza infaz kurumunda

bulunan tutuklu ya da hükümlülerden biri ile evlilik, vesayet veya ikinci derece

dahil hısımlık ilişkisi bulunmamasına ilişkin hüküm, tutuklu ve hükümlülerin

haklarını korumada en hassas kişileri dışladığı için eleştirilebilir. Mustafa Eren,

“Ceza İnfaz Kurumu Yönetimi El Kitabı Üzerinden Bir Değerlendirme: Hapis-

haneler İlişkin Avrupa Kriterlerinin ve Türkiye Pratiğinin Bir Belge Üzerinden

Okunması”,

http://www.cezaevindestk.org/duyuru-

22-ceza+infaz+kurumu+y

onetimi+el+kitabi+uzerinde+bir+degerlendirme