

TBB Dergisi 2014 (113)
Gökhan ALBAYRAK
35
düzeyde uluslararası hukukun devletleri sınırlaması özelliği ile ana-
yasacılık arasında kurulan analoji küresel anayasacılığın maddi fik-
ri dayanaklarından biridir. Ayrıca anayasacılığın içeriğinde bulunan
hukuk devleti ilkesinin de uluslararası hukuk dairesinde geliştiği ileri
sürülmektedir. Birleşmiş Milletler’in genel kurul kararlarında ve diğer
çalışmalarında hukukun üstünlüğü ilkesine pek çok atıf yapılmakta-
dır ve bu ilkenin ulusal hukuklar yanında uluslararası hukuk için de
önemli bir yer teşkil ettiği belirtilmiştir.
47
Bunun yanında tarihte ilk
olarak yazılı anayasalar ile başlayan insan haklarının korunması hu-
susu artık yirminci yüzyılda uluslararası hukuka sözleşmeler yoluyla
aktarılmıştır.
48
Bu yüzden uluslararası hukukta da bir anayasallaşma
sürecine gidildiği akademik zihniyet tarafından görülmelidir.
5.2.Kozmopolitan Bir Proje Olarak Küresel Anayasacılık
Kozmopolitan proje, gücün hukukun üstünde olmasını kabul
edilemez bulur ve hukukun üstünlüğünü savunur. Tüm insanları bi-
rer dünya vatandaşı olarak görür ve bir değer olarak barışa ulaşmayı
amaçlar. Kozmopolitan proje büyük ölçüde Kant’ın Ebedi Barış adlı
eserinin etkisi altındadır. Barış, hukukun ilkeleri vasıtasıyla gelir ve
anayasa burada anlam kazanır. “
Kant, her sivil anayasanın/hukuki ya-
pının şu üçünden birisi olacağını belirtir: (1) bir ulus içindeki insanların sivil
haklarına uygun olan (ius civitatis) (2) birbirleriyle ilişkilerinde devletlerin
haklarına denk gelen (ius gentium) (3) evrensel insan türünün üyesi olarak
insanların ve milletlerin birbirini etkilediği ölçüde dünya yurttaşlığı hakları-
na uygun gelen (ius cosmopoliticum).
”
49
Kant’ın bu eseri egemen devletin
meşruiyetine de atıfta bulunmasına rağmen bir dünya federasyonu
fikriyle kozmopolitanizm yorumlarına da açıktır. Jürgen Habermas,
Kant’ta barışın sağlanabilmesi düşüncesinin uluslararası hukukun
Encyclopedia of Philosophy,
http://plato.stanford.edu/entries/constitutiona-lism/, Erişim. 01.12.2013
47
Hakkı Hakan Erkiner, “Yirmi Birinci Yüzyılda Birleşmiş Milletlerin ‘Hukuk Dev-
leti’ ve ‘Hukukun Üstünlüğü’ Yaklaşımı ve Bunun Uluslararası Hukuk Bakımın-
dan Yeri ve Değeri”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, C. LXXI,
S.1, 2013,ss. 353-380
48
Mehmet Emin Çağıran, Uluslararası Alanda İnsan Hakları, Barış Kitap,
Ankara,2011,ss. 7-48
49
Muhammed A. Ağcan, “Immanuel Kant ve Uluslararası: Egemen Devlet, Koz-
mopolitan Siyaset ve Evrensellik/Farklılık”, Uluslararası Hukuk ve Politika,
Cilt.8,Sayı.32,s. 21