Background Image
Previous Page  38 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 38 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Gökhan ALBAYRAK

37

lenmektedir. Fakat bu Alman etkisinin üzerinde Almanya’nın Nazi

geçmişinin tesirleri de söz konusudur.

55

Alman küresel anayasacılık

savunucuları bir bakıma çalışmalarıyla “geçmişle hesaplaşma”(

Verga

ngenheitsbewältigung

) pratiğini yerine getirmektedirler. Küresel ana-

yasacılık bu bağlamda geçmişle hesaplaşma çalışmaları açısından da

belirtildiği üzere ulusal hafızadan kozmopolit hafızaya geçiş tezi üze-

rine oturur.

56

Küresel anayasa böylece kozmopolit bir hafıza devreye

girmesiyle mümkün olabilir.

Sonuç Yerine

Küresel anayasacılık tartışmaları uluslararası hukuka birleştiri-

ci ve iyimser bir yaklaşımın ürünü olarak görülmektedir. Ayrıca bu

yöndeki fikirler akademik bir efor olarak addedilmektir. Gerçekten

uluslararası ilişkiler teorileri de dünyanın üzerindeki ilişkileri farklı

açılardan değerlendirmek için birer araçtırlar. Teorik görüşlerin ara-

larında sıkı bağlar mevcuttur. Hiçbir uluslararası teori kendi başına

ve yalıtılmış bir şekilde var olmamaktadır. Nitekim bu yüzden günü-

müzde uluslararası ilişkiler teorilerinin sonundan bahsedilmektedir.

Bu durumu belirtenler “Büyük Tartışmalar”ın sonunu kastetmektedir-

ler ve eklektik yaklaşımların çoğalması hususunu göstermektedirler.

57

Küresel anayasacılık tartışmaları da bu bakımdan eklektik yaklaşım-

ların bir örneği olarak gösterilebilir, fakat iyimser tonlar içerir. Büyük

ölçüde küresel anayasacılık uluslararası alanda normların var oldu-

ğunu ve işbirliğinin mümkün olabildiği kabullerine dayanır. Bunun

yanında küresel anayasacılık paradigması her toplumun anayasa veya

anayasa benzeri yapılar kurduğu görüşünden yola çıkarak uluslarara-

sı toplumun da bir anayasal düzeni olduğunu savunur ve bu düzenin

geliştiğini söyler. Son olarak belirtmek gerekir ki, akademik bir efor

olarak görülebilen küresel anayasacılık hareketinde Alman veya Cer-

men kökenli yazarlar ağır basmaktadır. Bu yüzden küresel anayasacı-

lığı “Cermen Okulu” olarak adlandırabiliriz.

55

Christine Schwöbel, “The Appeal of the Project of Global Constitutionalism to

Public International Lawyers”, German Law Journal, Vol.13(1), 2012, s. 19

56

Mithat Sancar, Geçmişle Hesaplaşma: Unutma Kültüründen Hatırlama Kültürü-

ne, İletişim Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 67-69

57

David A. Lake, “Theory is Dead, Long Live Theory: The End of Great Debates and

the Rise of Eclecticism in International Relations”,

European Journal of International

Relations

, Vol.19(3), 2013, ss. 567-587