Background Image
Previous Page  59 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 59 / 341 Next Page
Page Background

Aydınlanma ve Ceza Hukuku

58

I-GİRİŞ

Modern ceza hukukunun Aydınlanmanın eseri olduğu yadsına-

maz bir gerçektir.

1

İnsan hayatının anlamına ve insanın bu dünya için-

deki yerine, aklın ve doğa bilimlerinin kültür dünyasına uygulanma-

sıyla ışık tutulmaya çalışıldığı, 18.yüzyıl kültür felsefesi “Aydınlanma

Felsefesi”; bu felsefenin içinde yer aldığı tarihi dönem ise “Aydınlanma

Çağı” olarak adlandırılmaktadır.

2

Aydınlanma felsefesi, o dönemin ay-

dınlarının neredeyse tamamının üzerinde kalıcı bir etki bırakmıştır.

Aydınlanma Çağı düşünürlerinin ortak paydası, aklın, taassup, dog-

ma ve zorbalık karşısında üstünlüğünü savunmaları ve insanın aklını

kullanarak özgürlüğe kavuşacağına dair derin inançlarıdır.

3

Çağımız, “modern”

4

ceza kanunlarının, Aydınlanmanın ürünü

olan Alman idealizminin epistemolojisine ve aydınlanmanın politik

felsefesine dayandıkları söylenmektedir.

5

Aydınlanma felsefesi ve mo-

dern ceza hukuku arasındaki bağı açıklamayı amaçlayan bu çalışma-

nın ilk kısmında, Aydınlanmanın Çağının düşünürlerine ve felsefe-

sine; bu çağın düşünürlerine kaynaklık eden filozoflardan doğrudan

ceza hukukunu etkilediğini düşündüklerimize Aydınlanmanın tarih-

sel ve felsefi kökenleri başlığı altında değinilmiştir. Çalışmanın ikinci

kısmında, Aydınlanmanın felsefi ikliminde oluşan siyasi ilkelere de-

ğinilmiştir. Çalışmanın üçüncü kısımdaysa, Aydınlanma felsefesi ve

siyasi ilkeleri ışığında, ceza hukuku açısından üç temel kavram olarak

ele aldığımız, ceza sorumluluğu, suç ve ceza kavramlarına Aydınlan-

1

Zeki Hafızoğulları/Muharrem Özen, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, US-A

Y., Ankara, 2010, s.123; Nevzat Toroslu, Türk Ceza Hukuku Genel Kısım, Savaş

Y., Ankara, 2012, s.348; Nur Centel/Hamide Zafer/Özlem Çakmut, Türk Ceza

Hukukuna Giriş, Beta, İstanbul, 2011, s.22; Timur Demirbaş, Ceza Hukuku Genel

Hükümler, Seçkin, Ankara, 2010, s.73

2

Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, Ankara,2003, s.289 vd.

3

Immanuel Kant,”Aydınlanma Nedir?” Sorusuna Yanıt, Fikir Mimarları Serisi-2:

Kant, Say Yayınları, İstanbul, 2008, s.261-275. Braudel, 18.yüzyıldan günümüz

dünyasına, Batı’nın temel probleminin hala “özgürlükler” olduğunu söyler.

(Fernand Braudel, Hitory of Civilisations, Penguen, England, 1995, s.315)

4

“Modernite, 17. yüzyıldan itibaren Avrupa’nın ekonomik, toplumsal, kültürel

ve siyasal alanda yaşadığı büyük ve köklü değişiklikleri ifade eder.”(bkz.Gamze

Yaşar, “Ortaçağdan Günümüze “Modernite”:Doğuşu ve Doğası”,

AÜSBED,

Ankara 2011, Y.4, S.7)

5

John Hassamer, “German Legal Philosophy and The Criminal Law”, Tel Aviv

University Studies in Law, 1990, (187-194), s.187 (HeinOnline

,http://heinonline

.

org, Fri Nov 8 05:47:03 2013)