

Aydınlanma ve Ceza Hukuku
58
I-GİRİŞ
Modern ceza hukukunun Aydınlanmanın eseri olduğu yadsına-
maz bir gerçektir.
1
İnsan hayatının anlamına ve insanın bu dünya için-
deki yerine, aklın ve doğa bilimlerinin kültür dünyasına uygulanma-
sıyla ışık tutulmaya çalışıldığı, 18.yüzyıl kültür felsefesi “Aydınlanma
Felsefesi”; bu felsefenin içinde yer aldığı tarihi dönem ise “Aydınlanma
Çağı” olarak adlandırılmaktadır.
2
Aydınlanma felsefesi, o dönemin ay-
dınlarının neredeyse tamamının üzerinde kalıcı bir etki bırakmıştır.
Aydınlanma Çağı düşünürlerinin ortak paydası, aklın, taassup, dog-
ma ve zorbalık karşısında üstünlüğünü savunmaları ve insanın aklını
kullanarak özgürlüğe kavuşacağına dair derin inançlarıdır.
3
Çağımız, “modern”
4
ceza kanunlarının, Aydınlanmanın ürünü
olan Alman idealizminin epistemolojisine ve aydınlanmanın politik
felsefesine dayandıkları söylenmektedir.
5
Aydınlanma felsefesi ve mo-
dern ceza hukuku arasındaki bağı açıklamayı amaçlayan bu çalışma-
nın ilk kısmında, Aydınlanmanın Çağının düşünürlerine ve felsefe-
sine; bu çağın düşünürlerine kaynaklık eden filozoflardan doğrudan
ceza hukukunu etkilediğini düşündüklerimize Aydınlanmanın tarih-
sel ve felsefi kökenleri başlığı altında değinilmiştir. Çalışmanın ikinci
kısmında, Aydınlanmanın felsefi ikliminde oluşan siyasi ilkelere de-
ğinilmiştir. Çalışmanın üçüncü kısımdaysa, Aydınlanma felsefesi ve
siyasi ilkeleri ışığında, ceza hukuku açısından üç temel kavram olarak
ele aldığımız, ceza sorumluluğu, suç ve ceza kavramlarına Aydınlan-
1
Zeki Hafızoğulları/Muharrem Özen, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, US-A
Y., Ankara, 2010, s.123; Nevzat Toroslu, Türk Ceza Hukuku Genel Kısım, Savaş
Y., Ankara, 2012, s.348; Nur Centel/Hamide Zafer/Özlem Çakmut, Türk Ceza
Hukukuna Giriş, Beta, İstanbul, 2011, s.22; Timur Demirbaş, Ceza Hukuku Genel
Hükümler, Seçkin, Ankara, 2010, s.73
2
Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, Ankara,2003, s.289 vd.
3
Immanuel Kant,”Aydınlanma Nedir?” Sorusuna Yanıt, Fikir Mimarları Serisi-2:
Kant, Say Yayınları, İstanbul, 2008, s.261-275. Braudel, 18.yüzyıldan günümüz
dünyasına, Batı’nın temel probleminin hala “özgürlükler” olduğunu söyler.
(Fernand Braudel, Hitory of Civilisations, Penguen, England, 1995, s.315)
4
“Modernite, 17. yüzyıldan itibaren Avrupa’nın ekonomik, toplumsal, kültürel
ve siyasal alanda yaşadığı büyük ve köklü değişiklikleri ifade eder.”(bkz.Gamze
Yaşar, “Ortaçağdan Günümüze “Modernite”:Doğuşu ve Doğası”,
AÜSBED,
Ankara 2011, Y.4, S.7)
5
John Hassamer, “German Legal Philosophy and The Criminal Law”, Tel Aviv
University Studies in Law, 1990, (187-194), s.187 (HeinOnline
,http://heinonline.
org, Fri Nov 8 05:47:03 2013)