Background Image
Previous Page  64 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 64 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Özgür KÜÇÜKTAŞDEMİR

63

jektifliğe verdiği önemle insan deneyiminin oluşumuna ilk dikkati

çeken düşünür olmuştur. Böylelikle İngiltere’de deneycilik felsefesini

başlatan kişi olacaktır.

22

Bacon, Aristo’nun ereksel nedenler düşünce-

sini neredeyse bütünüyle güvenilmez bulmuş ve bunun yerine ne-

denlerin fiziksel olduğunu ileri sürmüştür. Bu yüzden deney, ampirik

gözlem ve tümevarım yoluyla bilginin ortaya çıkartılabileceğini sa-

vunmuştur. Bu yüzden deneyciliğin temellerini atan düşünür olarak

kabul edilmektedir. Bacon için bilgi, kutsal kitaplar kaynaklı değil,

deneysel olduğu ölçüde dünyevi kaynaklıdır. Bilim ve bilim adamı

kavramlarının ortaya çıkacağı 19.yüzyıla kadar bilim, doğa felsefesi

olarak adlandırılacaktır.

23

Bacon ise doğa felsefesine deneyi bir yöntem

olarak sokarak bilimin doğuşuna ilk katkıyı yapacaktır.

24

John Locke(

1632-1704

)

,

25

İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme”

ve “

Yönetim Üzerine İki İnceleme”

adlı yapıtlarıyla Aydınlanma Çağını

başlatacak ve bu iki yapıtı Aydınlanma dönemi boyunca şiddetli tar-

tışmalara neden olacaktır. Bu yapıtlarının ilkinde Locke, insanın do-

ğuştan getirdiği bir bilginin olmadığını, insanın bilgiyi, dış algıları ve

iç düşünceleri vasıtasıyla deneyimleyerek elde ettiğini savunmuştur.

John Locke, doğuştan gelen bilginin olmadığını hepsinin deneyimle

elde edildiğini iddia ederek Decartes’in insan aklına ve ruhuna yaptığı

vurguyu, deneyimleriyle değişen ve kendini yaratan bir varlık olarak

insanın, “benliğine” çekecektir.

Locke, ikinci eserindeyse; hükümetin gücünün halkın rızasına da-

yandığını, insanların doğal ve doğuştan getirdikleri hakları olan ya-

şam, özgürlük ve mülkiyet haklarının korunması dışında devletlerin

başka görevi olmadığını, meşru yönetimi oluşturan unsurun ilahi bir

hak değil, iktidarla halk arasındaki bir anlaşma olduğunu, bu görevle-

rin ihlal edilmesi halinde insanların isyan etme haklarının doğacağını

22

Gökberk,s.306

23

Dorinda Outram, Aydınlanma, Dost, Ankara, 2007, s.121

24

Bacon’ın, bir ütopya olarak yazdığı Yeni Atlantis adlı kitabında da görülebileceği

gibi, sadece bilimin egemen olduğu bir toplum ve devlet düzeni hayal ederek,

Newton’un buluşlarıyla beraber felsefeden bilime geçişin en önemli hızlandırıcı-

larından biri olmuştur. Bir İngiliz siyasetçisi olarak ilk defa “Bilgi iktidardadır/

güçtür.” sözünü söyleyen kişi olacaktır.(bkz. Storck, “Francis Bacon and Contem-

porary Philosophical Difficulties”, The Journal Of Philosophy, 1931, Vol. XXVIII,

No.7,(169-186))

25

bkz. J. Yolton, “Locke On The Law of Nature”, The Philosophical Review, Oct.,

1958, Vol. 67, No. 4, pp. 477-498