Background Image
Previous Page  94 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 94 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Özgür KÜÇÜKTAŞDEMİR

93

da insancıllık artmış, cezaların niteliği tartışılmaya açılmış, cezaların

failin kusuruyla orantılı olması aranmış ve insan hayatı korunması

gereken bir değer olarak ele alınarak Ortaçağın işkenceyle karışık se-

yirlik idam cezaları kaldırılmıştır.

184

Örneğin Almanya’da Aydınlanma

Çağının sonlarında, hümanist anlayışın etkisiyle bedeni cezalar hürri-

yeti bağlayıcı cezalarla değiştirilmiştir.

185

Fakat, Foucault’a göre ceza siyasetindeki bu değişimin nedeni, tek

başına Aydınlanmanın siyasi ilkeleri ve dolayısıyla insan onuruna ve-

rilen değer olamaz. Çünkü Aydınlanmayla beraber insanın zihninin

öne çıkmasıyla, insan bedeni ceza ile yıldırmanın ana hedefi olmaktan

çıkmıştır.

186

Aydınlanmayla beraber, hapishaneler yoluyla ve insanın

bedeni kullanılarak zihnine etki edilmeye çalışıldığı bir döneme giril-

miştir.

187

Foucault, Aydınlanma felsefesinin infaz tekniklerine etkisini

açıklamak için simgesel bir örnek de bulmuştur ve bu da Fransız Dev-

rimi ile adını duyuran giyotindir. Deney ve mantığın eseri, matema-

tiksel hesaplamalara ve sabit mekanik araçlara dayanan bir makine

olarak giyotin, tek bir darbede adeta bedene hiç dokunmadan ve de

insanın canını hiç acıtmadan hayatına son vermektedir.

188

Foucault’a göre, Aydınlanmaya kadar, fiilin gözlemlenebilir olması

yeterlidir. Yani fiilin gerçekliğinin ortaya koyulması, failin belirlemesi

ve faile yaptırım uygulanmasıyla ceza yargılaması tamamlanmakta-

dır. Ama Aydınlanmayla beraber, failin maneviyatının suçun kurucu

bir unsuru haline gelmesi, suçu oluşturan nedensel sürecin, failin bu

süreç içindeki yerinin de belirlenmesi zorunluluğunu doğurmuştur.

189

Bu sayede, yeni ceza muhakemesi kurumları, sorgulama teknikleri, fa-

ilin temyiz kudretinin tespiti yöntemleri, adli tıp gibi bilim dallarının

doğduğu ileri sürülebilir. Artık diğer bilim dalları ve bu dalların uz-

184

Milan Zafirovski,The Enlightment and Its Effects On Modern Society, Springer,

USA, 2011, s.263

185

Timur Demirbaş, İnfaz Hukuku, Seçkin, Ankara, 2008.

186

Foucault, s. 39. Gerçekten de, 18.yüzyılın sonlarından itibaren halkın gözü önün-

de yapılan, kızgın yağ dökülerek, kazığa oturtularak, yakılarak, uzuvlar parçala-

tılarak icra edilen idam cezaları hukuk düzenlerinden kaldırılmıştır.

187

Bunun yanında cezanın toplumsal bir savunma aracı olarak görülmesi, Aydınlan-

ma döneminde gelişmekte olan bilimsel araştırma teknikleri ve Aydınlanmacıla-

rın cezaların meşruluğu üzerine yaptıkları tartışmalar ışığında cezaların niteliği-

nin değişmesi, ceza biliminin (penology) doğmasına neden olmuştur. (Johnson/

Wolfe/Jones, s.135 vd.)

188

Foucault, s.46

189

Foucault, s.54