

TBB Dergisi 2014 (114)
Nurdan ORBAY ORTAÇ
175
Türk Sivil Havacılık Kanununun 131’inci maddesinde, iki yıllık
süre içerisinde dava açılmaması halinde dava hakkının düşeceği belir-
tilmiştir. Aynı şekilde Montreal Konvansiyonunun 35’inci maddesinde
sorumluluk davasının, varış yerine ulaşma tarihinden ya da hava ara-
cının ulaşmış olması gereken ya da taşımanın durdurulduğu tarihten
itibaren iki yıl içerisinde açılmaması halinde dava hakkının düşeceği
belirtilmiştir.
Doktrinde iki yıllık sürenin hukuki niteliğine ilişkin tartışmalar
vardır. Bir görüşe göre, bu süre zamanaşımı süresidir
80
.
Hâkim görüşe
81
ve Yargıtay’a
82
göre ise bu süre hak düşürücü
niteliktedir. Hem Türk Sivil Havacılık Kanununun 131’inci maddesi
hükmünün hem de Montreal Konvansiyonunun 35’inci maddesi hük-
münün ifadesinden, bu sürenin hak düşürücü süre olduğu açıkça an-
laşılmaktadır. Türk Sivil Havacılık Kanununun 131’inci maddesinde
açıkça iki yıllık sürenin geçmesinden sonra dava hakkının düşeceği
belirtilmiştir. Aynı şekilde Montreal Konvansiyonunun 35’inci mad-
desinin orijinal İngilizce metninde
“The right to damages shall be extin-
guished…”
ifadesi ile hakkın düşeceği belirtilmiştir. Konvansiyonun
80
Sözer, s. 816 (Yolcu). Sözer bu görüşünü, Montreal Konvansiyonunda da aynen
yer verilen, Varşova Konvansiyonunun 29’uncu maddesinin (2) no’lu paragrafının
“Sürenin hesaplanması yöntemi, davaya bakan mahkemenin hukuku tarafından ta-
yin edilecektir” hükmüne dayandırmaktadır. Yazar’a göre, bu hükümle zımnen ve
dolaylı bir şekilde dava açma süresinin kesilmesi veya durması kastedilmektedir.
Böylece dava açma süresinin zamanaşımı olduğu sonucuna varılmaktadır (Sözer, s.
816 (Yolcu)). Oysaki hak düşürücü sürenin de bazı hallerde kesilmesi mümkündür.
Dava açma süresi içinde görevsiz veya yetkisiz mahkemede dava açılması halinde
mahkemece verilen görevsizlik veya yetkisizlik kararından sonra, davanın, dava
açma süresi geçtikten sonra görevli veya yetkili mahkemede tekrar açılması halinde
dava süresinde açılmış sayılacaktır (Pekcanıtez/ Atalay/ Özekes, s. 118, 139).
81
Ruhwedel, s. 1679 (MünchenerKomm.HGB/ RUHWEDEL); MontrealComm./
Dettling-Ott, Art. 35, s. 10, p. 29; Reuschle, s. 358; René H. Mankiewicz; The Liability
Regime of The International Air Carrier, Canada, 1981, s. 138; Ülgen, s. 228; Kırman,
s. 174.
82
Yargıtay verdiği kararlarda bu süreyi hak düşürücü süre olarak nitelendirmektedir.
“Varşova Konvansiyonunun 29’uncu maddesi hükmüne göre, varış yerine ulaşma
tarihinden veya uçağın ulaşması gereken tarihten veya taşımanın durduğu tarih-
ten başlamak üzere 2 yıl içinde dava açılmazsa, tazminat hakkı düşecektir. Mad-
de metninden, iki yıllık sürenin hak düşürücü nitelikte olduğu anlaşılmaktadır. …
Davanın iki yıllık sürede açılıp açılmadığının, mahkemece resen nazara alınması
gerekmektedir” (Yargıtay 11. HD., 17.04.2007 T., 2005/14410 E., 2007/5990 K. sayılı
kararı). Aynı yönde, Yargıtay 11. HD., 24.10.2011 T., 2011/9924 E., 2011/14357 K.
sayılı kararı (Yayımlanmamış karar).