Background Image
Previous Page  172 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 172 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Nurdan ORBAY ORTAÇ

171

olarak dava, zararın meydana geldiği sırada taşıma işini hangi taşıyıcı

icra ediyorsa ona karşı açılır. Ancak ilk taşıyıcı, taşımanın tümü için

sorumluluğu açıkça yüklenmişse, ilk taşıyıcı ile zararın meydana gel-

diği sırada taşımayı gerçekleştiren taşıyıcı müteselsilen sorumlu olaca-

ğından her ikisine de dava açılabilir (TSHK m. 129/2)

70

.

Taşımanın bir fiilî taşıyıcı aracılığıyla gerçekleştirilmesi halinde

sorumluluk davası, âkit taşıyıcıya veya fiilî taşıyıcıya karşı ayrı ayrı

açılabileceği gibi; her ikisine birlikte de açılabilir. Dava; taşıyıcılardan

sadece biri aleyhinde açılmışsa davalı taşıyıcı, yargılama sürecine di-

ğer taşıyıcının da katılmasını isteme hakkına sahiptir (Montreal Kon-

vansiyonu m. 45)

71

.

Âkit taşıyıcı ve fiili taşıyıcının adamlarına karşı da sorumluluk da-

vası açılması mümkündür (TSHK m. 127; Montreal Konvansiyonu m.

30; 43). Kendisine sorumluluk davası açılması halinde taşıyıcının ada-

mı zararın kendisine verilen görevin ifası ile ilgili bir fiil dolayısıyla

meydana geldiğini ispat ettiği takdirde taşıyıcının sahip olduğu koşul

ve sorumluluk sınırlarından yaralanabilirler (TSHK m. 127; Montreal

Konvansiyonu m. 30).

Montreal Konvansiyonu uyarınca sorumlu kimsenin ölmesi duru-

munda bu Konvansiyon hükümleri kapsamındaki sorumluluğa ilişkin

bir dava, bu kimsenin malvarlığını kanunen temsil edenlere karşı açı-

labilir (Montreal Konvansiyonu m. 32). Bu düzenleme, gerçek kişi taşı-

yıcı esas alınarak yapılmıştır. Oysaki havayolu ile taşımalarda taşıyıcı,

genellikle bir tüzel kişidir. Bu nedenle hükmün tüzel kişilere de şamil

olacak şekilde değerlendirilmesi gerekir

72

. Hal böyle olunca; taşıyıcı sı-

fatını haiz olan işletmenin devri, birleşmesi, sona ermesi gibi hallerde

dava, taşıyıcının kanuni haleflerine karşı açılabilmelidir

73

.

70

Aksi görüş için bkz. Bülent Sözer, “Havayolu ile Yapılan Milletlerarası Taşımalarda

Yolcunun Ölümü veya Yaralanması Sonucundan Doğan Zararlardan Taşıyıcının

Sorumluluğu”,

BATİDER

, 1978, C.IX, S. 3, s. 808 (Yolcu).

71

Görülmekte olan bir davada, taraflardan birisinin, 6100 sayılı Hukuk Muhakeme-

leri Kanununun 61 vd. maddeleri hükümleri gereğince, davaya müdahale ederek

kendisine yardım etmesi için davayı üçüncü kişiye duyurması “davanın ihbarı”

kavramı ile açıklanır (Hakan Pekcanıtez/ Oğuz Atalay/Muhammed Özekes, Me-

deni Usûl Hukuku, Ankara-2011, s. 233 vd.).

72

Sözer, s. 808 (Yolcu); Kırman, s. 168.

73

Sözer, s. 809 (Yolcu).