Background Image
Previous Page  171 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 171 / 497 Next Page
Page Background

Havayolu ile Taşımalarda Bagajın Zıyaı veya Hasara Uğraması Nedeniyle Doğan ...

170

Bununla beraber zararın doğumundan sonra yapılan ve sorum-

luluğu daraltan anlaşmaların akıbeti hususunda, “Sorumsuzluk

Anlaşması”

67

başlığı altında yapılan açıklamalar burada da aynen ge-

çerlidir.

3. SORUMLULUK DAVASI

I. TARAFLARI

Bagajın ziyaı veya hasara uğraması halinde sorumluluk davasının

taraflarının kimler olacağı hususunda ne Türk Sivil Havacılık Kanu-

nunda ne de Montreal Konvansiyonunda bir düzenleme mevcur. Türk

Ticaret Kanununda da bu hususta bir düzenleme yer almadığından

sorumluluk davasının taraflarını tespit ederken genel hükümlerden

hareket edilmelidir.

A. Davacı

Bagajın ziyaı veya hasara uğraması nedeniyle sorumluluk davası

açma yetkisi öncelikle yolcuya aittir. Hava aracında hava taşıma söz-

leşmesine binaen taşınan ve uçuş personeli dışında kalan her canlı

insan yolcu sayılır

68

. Dolayısıyla, bir hizmet sözleşmesi gereği hava

aracında bulunan uçuş personeli veya hava aracına kaçak binmiş kim-

seler “yolcu” sayılmazlar

69

.

Türk Medeni Kanununun 599’uncu maddesi hükmü uyarınca so-

rumluluk davası açma hakkı mirasçılara intikal edeceğinden miras-

çılar, ölenin halefi sıfatıyla sorumluluk davası açabilirler veya açılmış

olan davaya devam edebilirler.

B. Davalı

Sorumluluk davası, öncelikle taşıma sözleşmesinin tarafı olan âkit

taşıyıcıya karşı açılabilir (TSHK m. 120). Taşımanın birbiri ardınca de-

ğişik taşıyıcılar tarafından yapıldığı mütevali taşımalarda ise kural

67

Bkz. § 2-III-C-1.

68

Tim Unmack, Civil Aviation: Standards and Liabilities, London, 1999, s. 248; Phi-

lepina Diederiks-Verschoor/ Vladimir Kopal; An Introduction to Space Law, Net-

herlands, 2008, s. 106; Bülent Sözer; “Milletlerarası Hava Taşımalarına İlişkin Ku-

rallar ve Uygulanma Şartları”; BATİDER, C. IX, S. 2, 1977, s. 396 (Milletlerarası).

69

MontrealComm./ Giemulla, Art.1, s. 20-21, p. 35; Kırman, s. 27.