Background Image
Previous Page  214 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 214 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Emine ÖZDAMAR DOĞAN

213

Bu hükümle ülkesellik ilkesinin etkisiyle markanın sadece iç pa-

zara sürülen mallar içim kullanılmasının marka hukuku anlamında

kullanma sayılacağı, ülke pazarına girmeksizin, ihraç edilen mallar

üzerindeki kullanımın önemi bulunmadığı şeklindeki görüş terk edil-

miştir.

54

Bir markanın ihracatta veya sadece belli bir dış pazarda ve yal-

nızca mal veya ambalajı üzerinde kullanılıp, ilanlarda, iş kırtasiyesin-

de kullanılmayabilir. Markanın bu şekilde kısıtlı olarak kullanılması,

ciddi biçimde kullanılmaması anlamına gelmez. Bu tür ihracat mar-

kaları yalnızca belli bir piyasaya hitap ettiğinden, o piyasanın şartları-

na uygun mal ve hizmet üreterek düşük kalite ve fiyat uygulamasına

gidebilir. Düşük kalite ve fiyat işletmenin esas marka imajına uygun

olmasa da marka sahibi, sadece o piyasaya sürülen mallar için kullan-

dığı markasını başka piyasalarda, reklam ve ilanlarında da kullanma-

yabilir. Bu durumda da markanın tescil edildiği şekilde kullanıldığı

kabul edilmelidir.

55

Ancak burada dikkat edilmesi gereken husus, 556 sayılı KHKm. 14

fıkra 2 b bendinden açıkça anlaşılmasa da, markanın mal veya hizmet

ile somut ilişkisinin Türkiye’de kurulmuş olması gerektiğidir. 2008/95

AT sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi m.10 fıkra 1 b ben-

dine göre; ihraç konusu malların, ilgili üye devlette markalanması ge-

rekmektedir. Yani markanın ihraç edilecek mallara veya ambalajına

Türkiye içinde konulması ve malın markalı olarak ülkeden çıkarılması

gerekmektedir. Türkiye’de üretilip diğer ülkelere ihraç edilen mal, it-

hal eden ülkede markalanırsa bu koşul gerçekleşmiş sayılmaz. Zira

markanın somut kullanımı Türkiye’de başlamış olmaz.

56

c. Markanın, Marka Sahibinin İzni İle Kullanılması

Marka hakkı, sahibine, birçok ekonomik işlevi bulunan ilişkin ol-

duğu ürünlerle ilgili olarak inhisari haklar ve yetkiler sağlar. Böylece

marka hakkı sahibi başkasının markasını kullanmasını yasaklayabi-

leceği gibi, markanın kullanımına izin vererek ekonomik menfaat te-

54

Dirikkan, s.255

55

Tekinalp, s.423

56

Kahveci, s.76; Çağlar, Marka…, s.96