Background Image
Previous Page  383 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 383 / 449 Next Page
Page Background

Hukuksal Açıdan Çocuk ve Genç İşçiliği

382

Sonuç

Öncelikle genel bir değerlendirme yapıldığında, 4857 sayılı İş Ka-

nunu ve bu kanun kapsamında çıkarılan yönetmeliklerin çocuk işçiliği

konusundaki hükümlerinin -bazı eksikliklerine rağmen- genel olarak

uluslararası standartlara uygun olduğunu söylemek mümkündür. Bu

konudaki esas sorun, mevzuatın etkin bir biçimde uygulanamaması-

dır. Bu sebeple, bu kuralların hayata geçmesini sağlayacak etkin bir iş

denetiminin sağlanması büyük önem taşımaktadır.

İş Yasasında asgari çalışma yaşı olarak belirlenmiş olan 15 yaş sı-

nırının, Türkiye’nin de onaylamış olduğu Gözden Geçirilmiş Avrupa

Sosyal Şartı, ILO’nun 138 sayılı Asgari Yaş Sözleşmesi gibi uluslararası

sözleşmelere uygunluk açısından yerinde bir sınır olduğu görülmek-

tedir. Ancak ILO’nun “Asgari Çalıştırma Yaşına İlişkin 146 Sayılı Tav-

siye Kararı”nda da belirtildiği gibi bu sınırı

zaman içerisinde daha da

yükseltecek

bir ulusal politikanın izlenmesi zorunludur. Ayrıca asgari

çalışma yaş sınırının 138 sayılı Asgari Yaş Sözleşmesi’nde öngörüldü-

ğü şekilde bağımlı–bağımsız çalışan tüm çocuklar için geçerli olacak

şekilde düzenlenmesi gerekmektedir. Diğer yandan

çocukların gece

çalışmasının –uluslararası standartlara uygun olarak- kural olarak

sektör sınırlaması olmaksızın yasaklanması hususunda yasal düzeyde

düzenleme yapılması yerinde olacaktır.

4857 sayılı Kanun ve bu kanuna dayanılarak çıkarılan yönetme-

likler sadece bir iş sözleşmesine dayanarak ücret karşılığında çalışan

çocuk işçileri kapsamına almaktadır. Yine 4857 sayılı Kanun’un “istis-

nalar” başlıklı maddesinde yer alan ve bu kanunun uygulanmayacağı

işler kapsamında olan çocuk işçiler de kapsam dışında kalmaktadır.

Örneğin çocuk işçiliğinin çok yoğun olduğu 50’den az işçi çalıştıran

(50 dahil) tarım ve orman işlerinin yapıldığı işyerlerinde veya işletme-

lerde, aile ekonomisi sınırları içinde kalan tarımla ilgili her çeşit yapı

işlerinde, ev hizmetlerinde, 507 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Kanunu-

nun 2. maddesinin tarifine uygun üç kişinin çalıştığı işyerlerinde 4857

sayılı İş Kanunu ve ilgili yönetmelikler uygulanmamaktadır. 4857

sayılı İş Kanunu kapsamı dışında kalanlar için Borçlar Kanununun

hizmet akdine ilişkin kuralları; Umumi Hıfzıssıhha Kanunu, Polis Va-

zife ve Selahiyet Kanunu, İlköğretim ve Eğitim Kanunu gibi kanunlar,