Background Image
Previous Page  419 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 419 / 449 Next Page
Page Background

Bireysel Başvuru İncelemesinde Anayasaya Uygunluk Denetimi Sorunu ve İnsan Hakları ...

418

İnsan haklarının kristalleşmesi, gelişimi, mukayeseli etkileşim,

hukukta paradigma değişimlerini tetikleme, yeni kurumlara keşif ze-

mini oluşturması açılarından bu mekanizmanın özel ve ağırlıklı öne-

mi inkar olunamaz.

2

Bireysel başvuru mekanizmasının Türk Anayasasına kazandırıl-

masında kaderin bu kaleme biçtiği görev, Anayasa Mahkememizin bi-

reysel başvuru bağlamındaki pratikleri ve anayasal kapasite konusun-

da bir değerlendirmede bulunmamı zorunlu kılmıştır.

3

Bu zorunluluk,

2004 Sempozyumu ve diğerleri) (Bu dergilerdeki yazılar/tebliğler). İnsan Hakları

Ulusal Koruma Mekanizması Olarak Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru

Konferansı, Antalya 2014 (Bant çözümü ve yayınlama henüz gerçekleşmediğin-

den, elde edilen bildiriler ve müzakere notları kadarı ile). Prof. Dr. Zafer Gönen,

Bireysel Başvuru, Ank.2014. Prof. Dr. Osman Doğru, Anayasa Mahkemesine Bi-

reysel Başvuru, İst.2013. Dr. Özcan Özbey Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvu-

ru Hakkı, Ank.2013. Prof. Dr. Ebru Karaman, Karşılaştırmalı Anayasa Yargısında

Bireysel Başvuru Yolu, İst.2013. Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, Ank.1998. Aliyev

Cabir, Anayasa Şikayeti, İst.2010. Dr. Sezai Sami Ural, Bireysel Başvuru, Ank.2013.

Kurumun Türkiye’deki dip-köklerin keşfi bağlamında Erdal Onar, Dr., Kanunla-

rın Anayasaya Uygunluğunun Siyasal ve Yargısal Denetimi ve Yargısal Denetim

Alanında Ülkemizde Öncüler, Ank.2003. Hüseyin Ekinci, Dr. Musa Sağlam , Dr.,

66 Soruda Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru, Ank.2012.

2

Sözgelimi 2010 anayasa reformunun yürürlüğünden hemen sonraki bir

makalemde ortaya konan görüşüm şöyledir: “2010 Anayasa reformu ile tanınan

kişisel başvuru hakkı pratiğinin geçiş dönemi sonrasında, yargı alanında paradig-

maları alt-üst edeceği ve temel hak ve hürriyetlerin üveylik konumundan ada-

letin özüne geçiş yapacağı söylenebilir (Any.m.148/3). Çünkü kararları, İHAS.

temelinde ihlal yaptırımına uğrayan yargı organları -ki evleviyetle Yüksek Yargı-

tay ve Yüksek Danıştay-, zorunlu ve tek seçenek olarak temel hak ve hürriyetler

eksenine sıçrayacaklardır. Bu, otoriter kültürün fosilleşmesi ve ortak demokra-

sinin yeniden keşfi anlamına gelir [Sözgelimi Türk Yargısı ve hatta kimi zaman

yasama, mülkiyet hakkı-devlet yararı çatışmasında, hak-paradigmasını yok sayan

bir anlayışı benimser olmuştur. Osmanlıdan tevarüs ettiğimiz “nef’i hazine” teo-

risi, tanzimatın banilerinden Mustafa Reşit Paşa’nın emlakini dahi devlete inti-

kal ettirme maharetleri(!), -yeni reformla- tarihe karışabilir (bkz. Prof. Dr. Fikret

Eren- Prof. Veysel Başpınar, Toprak Hukuku, 3.Bası, Ank.2007, s.336 ve civ. Keza,

orman-mülkiyet hakkı çatışması konusunda bkz. AİHM.’nin 8 Temmuz 2008 t,

1411/03 no’lu “Turgut ve Diğerleri-Türkiye Davası” kararı, aynı mahkemenin 13

Kasım 2008 tarih ve 17203/03 no’lu “Devecioğlu-Türkiye” davası kararı.)] Görevi

temel hak ve hürriyetleri güce karşı korumak olan yasama organı ile aynı amaca

odaklanmış yargı erkinin eksen özdeşliği, hukuk uygarlığının kendisi demek

olacaktır. Paradoksal olan odur ki; hakem koltuğunda Anayasa Mahkemesi

oturmaktadır. Yüklenen yükün nicelik ve nitelik olarak ağırlığı karşısında yeni

bir Anayasa Mahkemesi reformu kaçınılmaz hale gelebilir.” (Siyaset Kurumunun

Ortak Günahı: Yasama Reformu,

TBBD

Mart-Nisan 2011,S.93, s.283-339).

3

2010 Anayasa Değişiklik Projesinin Partimiz aşamasındaki çalışmalarda komis-

yon üyesi olarak görev yaptım. Ayrıca teklifin Anayasa Komisyonuna parti adına

sunuş konuşması da tarafımdan yapılmıştır. Komisyonda görev alan üyeler, so-

yadı sırasına göre şöyledir: “Efkan Ala, Bülent Arınç, Beşir Atalay, Prof. Dr. Bekir

Bozdağ, Cemil Çiçek, Sadullah Ergin, Haluk İpek (Komisyon Başkanı), Ahmet

İyimaya, Burhan Kuzu, Prof. Dr. Hayati Yazıcı”. Bazı üye arkadaşlar, çalışmalara