

Bireysel Başvuru İncelemesinde Anayasaya Uygunluk Denetimi Sorunu ve İnsan Hakları ...
418
İnsan haklarının kristalleşmesi, gelişimi, mukayeseli etkileşim,
hukukta paradigma değişimlerini tetikleme, yeni kurumlara keşif ze-
mini oluşturması açılarından bu mekanizmanın özel ve ağırlıklı öne-
mi inkar olunamaz.
2
Bireysel başvuru mekanizmasının Türk Anayasasına kazandırıl-
masında kaderin bu kaleme biçtiği görev, Anayasa Mahkememizin bi-
reysel başvuru bağlamındaki pratikleri ve anayasal kapasite konusun-
da bir değerlendirmede bulunmamı zorunlu kılmıştır.
3
Bu zorunluluk,
2004 Sempozyumu ve diğerleri) (Bu dergilerdeki yazılar/tebliğler). İnsan Hakları
Ulusal Koruma Mekanizması Olarak Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru
Konferansı, Antalya 2014 (Bant çözümü ve yayınlama henüz gerçekleşmediğin-
den, elde edilen bildiriler ve müzakere notları kadarı ile). Prof. Dr. Zafer Gönen,
Bireysel Başvuru, Ank.2014. Prof. Dr. Osman Doğru, Anayasa Mahkemesine Bi-
reysel Başvuru, İst.2013. Dr. Özcan Özbey Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvu-
ru Hakkı, Ank.2013. Prof. Dr. Ebru Karaman, Karşılaştırmalı Anayasa Yargısında
Bireysel Başvuru Yolu, İst.2013. Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, Ank.1998. Aliyev
Cabir, Anayasa Şikayeti, İst.2010. Dr. Sezai Sami Ural, Bireysel Başvuru, Ank.2013.
Kurumun Türkiye’deki dip-köklerin keşfi bağlamında Erdal Onar, Dr., Kanunla-
rın Anayasaya Uygunluğunun Siyasal ve Yargısal Denetimi ve Yargısal Denetim
Alanında Ülkemizde Öncüler, Ank.2003. Hüseyin Ekinci, Dr. Musa Sağlam , Dr.,
66 Soruda Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru, Ank.2012.
2
Sözgelimi 2010 anayasa reformunun yürürlüğünden hemen sonraki bir
makalemde ortaya konan görüşüm şöyledir: “2010 Anayasa reformu ile tanınan
kişisel başvuru hakkı pratiğinin geçiş dönemi sonrasında, yargı alanında paradig-
maları alt-üst edeceği ve temel hak ve hürriyetlerin üveylik konumundan ada-
letin özüne geçiş yapacağı söylenebilir (Any.m.148/3). Çünkü kararları, İHAS.
temelinde ihlal yaptırımına uğrayan yargı organları -ki evleviyetle Yüksek Yargı-
tay ve Yüksek Danıştay-, zorunlu ve tek seçenek olarak temel hak ve hürriyetler
eksenine sıçrayacaklardır. Bu, otoriter kültürün fosilleşmesi ve ortak demokra-
sinin yeniden keşfi anlamına gelir [Sözgelimi Türk Yargısı ve hatta kimi zaman
yasama, mülkiyet hakkı-devlet yararı çatışmasında, hak-paradigmasını yok sayan
bir anlayışı benimser olmuştur. Osmanlıdan tevarüs ettiğimiz “nef’i hazine” teo-
risi, tanzimatın banilerinden Mustafa Reşit Paşa’nın emlakini dahi devlete inti-
kal ettirme maharetleri(!), -yeni reformla- tarihe karışabilir (bkz. Prof. Dr. Fikret
Eren- Prof. Veysel Başpınar, Toprak Hukuku, 3.Bası, Ank.2007, s.336 ve civ. Keza,
orman-mülkiyet hakkı çatışması konusunda bkz. AİHM.’nin 8 Temmuz 2008 t,
1411/03 no’lu “Turgut ve Diğerleri-Türkiye Davası” kararı, aynı mahkemenin 13
Kasım 2008 tarih ve 17203/03 no’lu “Devecioğlu-Türkiye” davası kararı.)] Görevi
temel hak ve hürriyetleri güce karşı korumak olan yasama organı ile aynı amaca
odaklanmış yargı erkinin eksen özdeşliği, hukuk uygarlığının kendisi demek
olacaktır. Paradoksal olan odur ki; hakem koltuğunda Anayasa Mahkemesi
oturmaktadır. Yüklenen yükün nicelik ve nitelik olarak ağırlığı karşısında yeni
bir Anayasa Mahkemesi reformu kaçınılmaz hale gelebilir.” (Siyaset Kurumunun
Ortak Günahı: Yasama Reformu,
TBBD
Mart-Nisan 2011,S.93, s.283-339).
3
2010 Anayasa Değişiklik Projesinin Partimiz aşamasındaki çalışmalarda komis-
yon üyesi olarak görev yaptım. Ayrıca teklifin Anayasa Komisyonuna parti adına
sunuş konuşması da tarafımdan yapılmıştır. Komisyonda görev alan üyeler, so-
yadı sırasına göre şöyledir: “Efkan Ala, Bülent Arınç, Beşir Atalay, Prof. Dr. Bekir
Bozdağ, Cemil Çiçek, Sadullah Ergin, Haluk İpek (Komisyon Başkanı), Ahmet
İyimaya, Burhan Kuzu, Prof. Dr. Hayati Yazıcı”. Bazı üye arkadaşlar, çalışmalara