Background Image
Previous Page  424 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 424 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Ahmet İYİMAYA

423

Öte yandan, Anayasamız, Bireysel Başvuru yolu ekseninde

m.149/2’de yer alan saf (pür)-Genel Kurul yerine,

“Bölümler Genel

Kurulu”

adı ile, başka bir organ da ihdas etmiş değildir. Esasen yasa

ve içtüzükle bu tür bir organın ihdası da mümkün olamaz (Any.m.149,

175). Yasa ile bölümler genel kurulu ihdas edilebilir mi? Bana göre,

Anayasa Mahkemesi seviyesinde bu dahi mümkün olmamak gerekir.

Öte yandan böylesi bir yapılanma, m.149’daki

“Genel Kurul”

otonom

hükmünü dolanmak olur. Çünkü Anayasada yer alan pür (saf)-Genel

Kurul ile -bilfarz- Bölümler-Genel Kurulunun üye terekkübü aynıdır.

Anayasa, bölümlerin birlikte çalışması esasını öngörmemiştir.

Bölüm

ile Anayasa Mahkemesi Genel Kurulu arasındaki ilişki, bir görev

ilişkisi; bölümlerin kendi aralarındaki ilişki ise bir iş bölümü iliş-

kisidir. İş bölümü ilişkisinde dahi iki bölüm, birlikte toplanarak

bir işi sonuçlandıramaz

(ayrıntı için bkz. Bu incelemenin “III/C” Bö-

lümü, özellikle dipnot 29).

Anayasal yapı ve fonksiyon bu yönde olmasına karşın, Yüksek

Mahkeme 5.3.2014 tarihinde gerçekleştirdiği içtüzük değişikliği ile

bireysel başvurularda, işin önemine göre Genel Kurulu görevli say-

mış, anayasaya rağmen ve ona aykırı olarak delegasyonda bulun-

muştur.

Bu bağlamda, sözü geçen içtüzük tadilinde başkanın görev

ve yetkileri maddesinde (m.10)

“Bölümlerin kararları arasında içti-

hat uyumsuzluğunun oluştuğu ya da oluşacağı kanaatine varıldığı

veya Bölümlerce Genel Kurul tarafından karar alınmasının gerekli

görüldüğü hallerde Genel Kurulu toplantıya çağırmak”

biçiminde

(m.10/ı), Genel Kurulun görev ve yetkileri maddesinde (m.25),

“Birey-

sel başvurulara ilişkin olarak Bölümlerin kararları arasında oluş-

muş veya oluşabilecek farklılıkları gidermek; Bölümlerce Genel

Kurula sevk edilen konuları karara bağlamak”

biçiminde (m.25/d),

bölümlerin görev ve yetkileri maddesinde (m.28)

“Bölümlerden bi-

rinin görülmekte olan bir başvuruya ilişkin olarak vereceği karar,

Bölümlerin önceden vermiş olduğu bir kararla çelişecekse ya da ko-

nunun niteliği itibarıyla Genel Kurul tarafından karara bağlanması

gerekli görülürse ilgili Bölüm dosyadan el çekebilir. Bölüm Başka-

nı başvuruyu Genel Kurul önüne götürmek üzere Başkana iletir”

biçiminde (m.28/3) hükümler sevk edilmiştir.

Anayasamızın hükmü mutlaktır ve bu hüküm, bir görev nor-

mudur (Any.m.148/2). Anayasanın bölüme verdiği görev, bir içtüzük