

TBB Dergisi 2016 (116)
Ahmet İYİMAYA
419
süreçteki tarihselliğe tanıklığı ve sonraki tasarımları da esas alan ente-
lektüel bir sorumluluktur. Siyaset kurumunun yüklediği ve mutluluk
duyduğum yasama görevinin benden esirgediği zaman, daha geniş
tahlillerde bulunmamı engelliyor.
Seçim barajları konusunda bireysel başvuru hakkı ekseninde son
günlerde yaşanan tartışma ve gündem,
4
bu incelemeye bir vesile olmuş-
kesintisiz olarak devam edememiştir.
Anayasa teklifinin ruhunu ortaya koymak bakımından, hayli uzun olan sunuş ko-
nuşmamın kısa bir bölümü şöyledir:
“Kurucu komisyonun saygıdeğer üyeleri, Değerli Başkanım, komisyon üyesi ol-
mayan değerli milletvekilleri, partilerimizin grup başkan vekilleri, değerli katı-
lımcılar; sözlerimin başında yüksek kurulunuzu saygıyla selamlıyorum.
… Hukukun temel belgesini inşa ediyoruz. Normativist teoride bütün hukuklara
kaynaklık eden, sosyolojiyle, siyasalla hukuk arasında orta çizgide yer alan bir
büyük norm inşa ediyoruz, bunun idraki içerisindeyiz. Biz Gürün hanının bir kira
akdini yapmıyoruz, toplumsal sözleşmeyi inşa ediyoruz … Anayasa Komisyo-
nunu kurucu komisyon olarak uzlaşmanın oluşabileceği önemli platform olarak
görüyorum.
Arkadaşlar, bu Anayasa’nın, bu projenin temel hedefleri var. Aslında bu hedefler
getirilen hükümleri okuyan merceklerdir bir anlamıyla. Bu projenin birinci temel
hedefi temel hak ve hürriyetlerin Anayasa seviyesinde çeşitlendirilmesi -bilinç-
le söylüyorum- genişletilmesi ve güçlendirilmesidir. Pozitif ayrımcılık yasağını,
bireysel başvuru, halk denetçisine başvuru gibi müracaat haklarını, çocuk hakla-
rını, kişisel verilere erişme veya kişisel verileri işleme temel hak ve özgürlüğünü
bu mercekle okuyabiliriz” (TBMM Anayasa Komisyonu Tutanağı, 8.4.2010 tarih,
23.D., 4.YY, s.52 ve dev. TBMM 2010 t., SS.497)
4
Sorunu kamuoyunda gündeme getiren yazı için bkz. Muharrem Sarıkaya,
“AYM’nin yüzde 10 kararı …” adlı yazısı (Habertürk Gazetesi, 30.11.2014). Keza
aynı yazarın “Kılıç: Yüzde 10’a süre de verebiliriz” (01 Aralık 2014 tarihli), “Biz
ihlali belirleriz” (05 Aralık 2014 tarihli) köşe yazıları. Güncellik kazanan sorun,
gazetelerde yoğun şekilde tartışılmıştır. Par. Ex. “Anayasa Mahkemesi Devrim
Yapabilir Mi?” (Fuat Keyman, Radikal Gazetesi, 03.12.2014). Abdulkadir Selvi.
Yeni Şafak Gazetesi (2,3,8.12.2014 tarihli nüshaları. “Haşim Kılıç Barajı Savun-
muştu”, “Hukuk Darbesine Hazırlanılıyor”, “Haşim Bey AK Parti’ye Mi Çalı-
şıyor” adlı köşe yazıları). Prof. Dr. Osman Can “Anayasa Mahkemesi ve Seçim
Barajı” (10 Aralık 2014’te başlayan dört-dizi yazı) (Akşam Gazetesi). Tarhan Er-
dem, “Seçim Barajı Kararından Rejim Sorunu Çıkarmayalım” (Radikal Gazetesi,
04.12.2014). Prof. Dr. Burhan Kuzu (Doğan Haber Ajansı, 01.12.2014). Prof. Dr.
Mustafa Şentop, (Radikal Gazetesi, 02.12.2014). Dr. Özhan Taha, “Siyaset Mühen-
disliğinden Siyaset Teknisyenliğine” (Star Gazetesi, 04.12.2014). Altan Öymen,
“Bu terazi bu kadar sıkleti çekmez” (Radikal Gazetesi, 04.12.2014). Dr. Serdar Tur-
gut “Anayasa Mahkemesi” (Habertürk Gazetesi, 05.12.2014). Haber-yorumların
yoğunluğu üzerine, Yüksek Mahkeme bir basın açıklaması ihtiyacını duymuştur.
Açıklama aynen şöyledir:
“Duyuru
27-28Kasım2014 tarihleri arasındaAvrupaKonseyi’nin “AnayasaMahkemesi’nde
Bireysel Başvurunun etkinleştirilmesi” konusunda Antalya da düzenlendiği kon-
ferans sonrasında bir gazeteci yemek sırasında “Anayasa Mahkemesine Demok-
ratik Sol Parti, Saadet Partisi ve Büyük Birlik Partisi’nin seçim barajı ile ilgili yap-
tığı bireysel başvuruların ne aşamada olduğu konusunda” bir soru sormuştur.
Soruya karşılık Sayın Başkan Haşim Kılıç’ın verdiği cevapta aynen “Raportörün