Background Image
Previous Page  423 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 423 / 449 Next Page
Page Background

Bireysel Başvuru İncelemesinde Anayasaya Uygunluk Denetimi Sorunu ve İnsan Hakları ...

422

Anayasamız, bireysel başvuru incelemelerinde Mahkemenin han-

gi iç-yapı organizasyonunun bakacağını da bir anayasa sorunu saymış

ve bireysel başvuru incelemesinin bölümlerce karara bağlanması (gö-

rev) normunu ihdas etmiştir (Any.m.149/1-2). Kural aynen şöyledir:

“Anayasa Mahkemesi, iki bölüm ve Genel Kurul halinde çalı-

şır. Bölümler, başkanvekili başkanlığında dört üyenin katılımıyla

toplanır. Genel Kurul, Mahkeme Başkanının veya Başkanın belir-

leyeceği başkanvekilinin başkanlığında en az oniki üye ile toplanır.

Bölümler ve Genel Kurul, kararlarını salt çoğunlukla alır. Bireysel

başvuruların kabul edilebilirlik incelemesi için komisyonlar oluş-

turulabilir.”

“Siyasi partilere ilişkin dava ve başvurulara, iptal ve itiraz da-

vaları ile Yüce Divan sıfatıyla yürütülecek yargılamalara Genel Ku-

rulca bakılır, bireysel başvurular ise bölümlerce karara bağlanır.”

Görüldüğü üzere, anayasamıza göre, bireysel başvurularda nihai

inceleme ve karar verme yetkisi, münhasır şekilde bölümlerindir.

Anayasamızın sarih hükmünün gereği olarak (Any.m.11, 149/1-2)

kurumsal yasa da,

“bireysel başvurularda bölümlerin görevli oldu-

ğu”

esası üzerinde kuruludur (6216 sayılı yasa, m.2/c, m.14/2-b, m.22/1,

m.49/1,5). Anayasanın madde gerekçesi de görevin bölümde olduğunu

ifade etmektedir. Gerekçede aynen:

“Bölümler; esas itibarıyla birey-

sel başvuruları incelemekle görevlendirilmektedir. Siyasi Partilere

ilişkin dava ve başvuruların iptal ve itiraz davalarının ve Yüce Di-

van sıfatıyla yürütülecek yargılamaların Genel Kurulca yapılması

benimsenmektedir”

denmiştir (TBMM. 23.Dönem, 4.YY, SS.497, s.14).

Anayasanın bu hükmü kapsamında Genel Kurula verilen -sözge-

limi- parti kapatma davalarına bakmak görevi, yasa veya içtüzükle

(Any.m.149/5) bölümlere aktarılması nasıl mümkün değil ise, bölüme

ait bir görevin yasa veya içtüzükle genel kurula aktarılması da aynı

derecede imkansızdır. Anayasa koyucunun tercihi elbette ki eleştirile-

bilir, ancak hiçbir gerekçe, açık anayasa hükmünü ıskat edemez. Kaldı

ki somut norm denetimi ile bireysel başvuru hakkının eş-değer öne-

mi, incelemede farklı organların görevlendirilmesini zorunlu kılmış

olabilir. Bu yönü ile bir yapı kusurundan değil, bilakis rasyonellik ve

verimlilik esasında kurgulanan kurucu iktidar tercihinden söz etmek

mümkündür.