Background Image
Previous Page  422 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 422 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Ahmet İYİMAYA

421

rak siyaset kurumunun konjonktürel reaksiyonlar dışında, yapıcı ve

akılcı (rasyonel) bir yaklaşım getirdiği de söylenemez.

8

Oysa bu yön-

deki ortak veya bağımsız akılcı çabalar, erkler çatışmasını veya krizini

baştan önleyen ve demokrasimizi geliştirecek öncü-girişimlerdir.

Yürürlükteki Anayasa Hukukumuz bakımından açıkça düzen-

lenmeyen

“Bireysel Başvuruda Somut Norm Denetimi”

yolunun yo-

rumla sisteme katılmasının, bunun bireysel başvuru mekanizmasının

henüz sona ermeyen (hatta başında bulunduğumuz) geçiş sürecinde

gerçekleştirilmesinin genel sistemdeki olası sonuçları üzerinde cid-

diyetle durulmalıdır. Sorunun tabiatı itibarı ile sadece hukuksal veya

anayasal değil, aynı zamanda meta-juridik (hukuk-ötesi) bir sorun ol-

duğu unutulmamalıdır.

Giriş bölümündeki bu anlatım, incelemenin temel amacını ortaya

koymaktadır. Bu amaç:

“hak ihlali incelemelerinde anayasal sınırla-

rın aşılamazlığı değerine vurgu ve olası problemlerde çözüm seçe-

neklerinin neler olabileceğini tartışmaktır.”

II. BİREYSEL BAŞVURU EKSENİNDE ANAYASA MAHKEMESİ

DUALİZMİ (YAHUT EŞ-ZAMANLI İKİ ANAYASA

MAHKEMESİ GÖRÜNTÜSÜ)

Anayasa Mahkemesinin asli yapısının (organizmanın) nasıl teşek-

kül edeceği ve görevlerinin neler olduğu sorunu, bir anayasa sorunu-

dur. Bu, yalnızca anayasa normunun değil, aynı zamanda bu yargı ko-

lundaki anayasa geleneğimizin de kaçınılmaz sonucudur (Any.m.146,

148/son fırka).

9

Nitekim bireysel başvuru hakkı ve incelemesi de, Yük-

sek Mahkemeye anayasa ile verilmiş bir asal görevdir (12.9.2010 t., 5982

sayılı Anayasa Değişikliği K.m.18., Any. m.148/3).

katkı sağlanmalıdır.

8

Başta partiler olmak üzere siyaset kurumunun, konjonktürün hararetine fazla ka-

pıldığını, aşkın-zaman perspektiflerine başvurmadığını, -hele- ortak alan reflek-

sini geliştiremediğini belirtmeliyim. Söz gelimi, yakın ve uzak geçmişte bir muh-

tıraya karşı “topyekun karşı duruş”un örneğini hatırlamıyorum. Yine üzerinde

inceleme yapılan sorunun (bireysel başvuruda yasa iptali potansiyelinin) yol aça-

cağı problemler temelinde ortak-siyasal refleksi geliştirmek, partilerin sorunudur.

Bu öngörünün görünür işaretlerini henüz gözleyemiyoruz.

9

Diğer Mahkemelerde kurucu-norm, yasa olmasına karşın (1876 tarihli Kanun-u

Esasî, m.81 ve dev. 1924 Any.m.53, 1961 Any.m.136, 1982 Any.m.142); Anaya-

sa Mahkemeleri bakımından işin tabiatı gereği kurucu-norm, Anayasadır (1961

Any.m.145, 1982 Any.m.146).